Music archiv - Žánry

Krautrock

Co je KRAUTROCK?
Termín "Sauer-Kraut-Rock se zrodil v období vydání písně "Mama Düül und ihre Sauerkrautband spielt auf" od PSYCHEDELIC UNDERGROUND z roku 1969.

To britský tisk našel pojmenování pro styl hudby přicházející z Německa na přelomu 60.-70.let: pětadvacetiminutové improvizace, technický minimalismus, zvukové experimenty "a takové ty podivné německé věci..." či "nezvyklé germánské zvuky"...

Amon DüülHudební styl takto pojmenovaných kapel byl odlišný od dosud zaběhnuté uniformity. Podstata tvorby těchto kapel jako by vycházela ze dvou mozkových hemisfér. Jedna polovina se inspirovala anglo-americkým stylem, druhá polovina více experimentovala, chovala se samosprávně, byla centrem vzpurné povahy.
(Tento postoj komplikoval vztahy s většinou nahrávacích firem. Vydávání nahrávek krautrockových kapel nejvíce podporovaly labely jako Ohr, Brain, Pilz, a Kosmische music.)

Wallenstein Hard rock, heavy, Westcoast rock nebo blues v podání kapel jako EMBRYO, KRAAN, SCORPIONS, KARTHAGO, GROBSCHNITT, JANE, CURLY CURVE, či NOVALIS se spíše nesl v duchu elekticismu("od všeho něco"), než aby přinášel novátorské postupy.

Tři kapely - GURU GURU, AMON DÜÜL (později AMON DÜÜL II) představují vyjímku. Hudba z jejich tvorby se pohybovala někde mezi anglo-americkým vlivem a nezávislým progresivním stylem. GURU GURU začínali s jazz-improvizacemi "Spaßguerilla". AMON DÜÜL byla výstředně potrhlá kapela, s inovačním hudebním stylem(také díky výraznému zpěvu Renate Knaup), s kýčovitými fantasy-básněmi ve svých textech. Nicméně se stala jednou z nejvíce uznávaných skupin svého žánru: Krautrocku. CAN se stali známými svým propojením coby řádně vzdělaných muzikanů s virtuózní psychedelickou avantgardou.

Mimo okruh těchto kapel je zde jěště několik jiných, které by neměly zůstat opomenuty: hippie-folkové duo WITTHÜSER & WESTRUPP, kteří vyprodukovali některé z nejpodivnějších písní v historii popu.
V oblasti "Krautrockových" zvukových experimentů a elektronických nástrojů, můžeme najít takové skvosty jako: CLUSTER(KLUSTER), HARMONIA, CONRAD SCHNITZLER,KLAUS SCHULZE, FAUST, ASH RA TEMPEL, MYTHOS, POPOL VUH, KRAFTWERK, NEU!, LA DÜSSELDORF, ... Ash Ra Tempel 1971

Can
Ale také muzikanty jako je Florian Fricke (spolužák Rudolfa Hindemitha, bratra Paula Hindemitha, později založil POPOL VUH) jenž použil Moogsyntezátor poprvé jinak, než bylo do té doby zvykem, a dalo by se říci, že byl jedním ze zakladatelů ambientní hudby. Mnoho z těchto jeho prací bylo použito jako soundtracky k filmům (např. k většině filmů Wernera Herzoga).

Obaly k deskám byly ztvárněny s notnou dávkou fantazie, hudebníci používali tehdy poměrně drahé, dnes už téměř legendární analogové syntezátory jako např. Moog, EMS, Don Buchla, Arp, Serge (dnes jsou z nich exponáty v "Synthesizerstudiu Bonn") nebo také roztodivné předměty k vytváření zvuků např. "airpump, tin cans, potentiometers, generators a soundeffects..
Elektronické nástroje byly sice používány v anglo-americkém popu již od roku 1968, avšak pouze jen jako zvukový trik, sloužící především k upoutání posluchačovy pozornosti. Nebo se dostaly do rukou špatných hudebníků, kteří si neuvědomovali jejich skutečný potenciál, a to širokou škálu možností vyprodukovat nové zvuky. Samozřejmě i zde existovalo několik vyjímek: THE SILVER APPLES, THE UNITED STATES OF AMERICA nebo TONTO'S EXPANDING HEAD BAND.
Nové elektronické nástroje se staly dominantním prvkem "Německých Krauts". Inovátorský přístup, zdravá hudební "bezzásadovost" a radikalismus se zavržením veškerých konvencí sehrály při utváření tohoto hudebního stylu obrovský význam.
Poslední krátké znovuoživení zájmu o Krautrock nastalo v období 90.let.

2005 Zdenek Mládek

About Me | Contact Me | ©2007 Mládek Zdenek