Music archiv - Story kapel

Captain Beefheart

Captain Beefheart

DON VAN VLIET ("CAPTAIN BEEFHEART",  1941,  Glendale,  USA) - vcl,  harm A B C D E
JOHN FRENCH ("DRUMBO") - drums A B C D E
ALEX ST.CLAIR ("SNOUFFER") - gtr B
PAUL BLAKELEY - drums A
DOUG MOON - gtr A
HERB BERMAN - bas A
JERRY HANDLEY - bas A B
RUSS TITLEMAN - gtr A B
RY COODER - gtr A
JEFF COTTON ("ANTENNAE JIMMY SEMENS") - bootle-neck gtr B C
BILL HARKLEROAD ("ZOOT HORN ROLLO") - gtr,  flute C D E
MARK BOSTON ("ROCKETTE MORTON") - bas C D E
VICTOR HAYDEN ("THE MASCARA SNAKE") - bas,  clarinet,  vcls C
ELLIOT INGBERG ("WINGED EEL FINGERLING") - gtr D
ED MARIMBA ("ART TRIP") - gtr,  vibes D E
ROY ESTRADA ("OREJON")- bas E
JEFF MORRIS TEPPER - gtr
BRUCE FOWLER - trombon
ERIC DREW FELDMAN - bas,  keyboards
RICHARD REDUS - gtr,  bas
ROBERT ARTHUR WILLIAMS - drums
RICHARD SNYDER ("MIDNIGHT HATSIZE") - bas,  marimba,  viola
GARY LUCAS - gtr
CLIFF R.MARTINEZ - drums,  perc

*Poznámka: složení THE MAGIC BANDU bylo velmi proměnlivé a všichni muzikanti,  kteří skupinou prošli nejsou zdaleka uvedeni.

 

Alba + důležité kompilace:
1. (A)SAFE AS MILK (DROPOUT BOOGIE) - Buddah 1967
2. (B)STRICTLY PERSONAL - Blue Thumb 1968
3. (C)TROUT MASK REPLICA (2LP) - Straight 1969
4. (D)LICK MY DECALS OFF,  BABY - Straight 1970
5. (B)MIRROR MAN - Buddah 1971
6. (D)THE SPOTLIGHT KID - Reprise 1972
7. (E)CLEAR SPOT - Reprise 1972
8. (-)UNCONDITIONALLY GUARANTEED - Mercury 1974
9. (-)BLUEJEANS & MOONBEAMS - Virgin 1974
10. (-)WHAT'S ALL THIS BOOGA-BOOGA (Live) - WRMB 1975
11. (-)CAPTAIN BEEFHEART (BEST OF) - Mercury 1975
12. (-)FILE (Kompilace 2LP) - PYE 1977
13. (-)EASY TEETH (Kompilace 2LP) - Impossible 1978
14. (-)SHINY BEAST (BAT CHAIN PULLER) - WB 1978
15. (-)LIVE AT MY FATHER'S PLACE - ITM 1978
16. (-)DOC AT THE RADAR STATION - Virgin 1980
17. (-)PLASTIC FACTORY (Bootleg) - Virgin 1981
18. (-)ICE CREAM FOR COW - Virgin 1982
19. (-)MUSIC IN SEA MINOR (Bootleg) - Virgin 1983
20. (-)TOP SECRET (Bootleg) - Virgin 1984
21. (-)THE LEGENDARY A&M SESSIONS - A&M 1986
22. (-)ZIG ZAG WANDERER - Enterprise 1991
23. (-)BEST OF BUDDAH YEARS - Wooden Hill 1992
24. (-)I MAY BE HUNGRY BUT I SURE AIN'T WEIRD (Kompilace 1967-68) - Sequel 1992
25. (-)LONDON 1974 (Live) - MGP 1993
26. (-)A CARROT IS AS CLOSE AS A RABBIT GETS TO A DIAMOND - Virgin 1993
27. (-)BEST BEEFHEART (Kompilace) - Flarenasch 1996
 *Poznámka: Captainovi Beefheartovi vyšlo ještě několik desítek bootlegů,  jejichž výčet je mimo rámec této story

Singly:
1. To Wah Diddy Diddy/Who Do You Think You're Fooling? - A&M 1966
2. Moonchild/Frying Pan - A&M 1966
3. Yellow Brick Road/Abba Zaba - Buddah 1967
4. Plastic Factory/Where There's A Woman - Buddah 1970
5. Click Clack/I Want To Booglerize You Baby - Reprise 1971
6. Click Clack/Glider - Reprise 1972
7. Too Much Time/Lo Yo-Yo Stuff - Reprise 1972
8. Too Much Time/My Head Is Only House - Reprise 1972

 

Démonický zpěvák,  samorostlý multiinstrumentalista,  skladatel,  básník,  textař,  spisovatel,  abstraktní malíř a sochař Captain Beefheart (soprán a tenor saxofon,  foukací harmoniky,  basový klarinet,  klavír a kytara),  vlastním jménem Don Van Vliet,  se narodil 15.1.1941 v Glendale v Kalifornii.
Již v útlém dětství v sobě objevuje nevšední sochařský talent a ujímá se ho slavný portugalský sochař Augustionio Rodriguez. V pěti letech vystupuje jako "zázračné dítě" v televizi,  kde předvádí fenomenální schopnost modelovat z hlíny postavy lidí a zvířat. Rodiče byli pochopitelně chováním svého syna znepokojeni. Když ve věku 13 let získal stipendium ke studiu umění v Evropě,  učinili různé kroky,  aby jej od toho odradili. Jeho úžasnou budoucnost výtvarného umělce zničili tím,  že ho odvedli do pustiny jižní Kalifornie. Nejdříve do pouště Mojave a potom do městečka Lancaster.
Don nastupuje na střední školu Lancaster High School,  kde se poznává s Frankem Zappou. Dávají dohromady několik hudebních skupin,  z nichž nejdůležitější se jmenuje THE SOUL GIANTS (v roce 1964 z ní vzniká Zappova kapela THE MOTHERS OF INVENTION). V roce 1959 je to rock'n'bluesová kapela THE BLACKOUTS (chvíli se jmenovala THE RAMBLES).
V roce 1964 se pokoušejí založit avantgardní soubor THE SOOTS,  ale pro umělecké neshody se Don Van Vliet osamostatňuje. Vybírá si umělecké jméno Captain Beefheart (podle svého zamýšleného filmu "Captain Beefheart Meets The Grunt People") a formuje z některých členů THE BLACKOUTS skupinu CAPTAIN BEEFHEART AND HIS MAGIC BAND. Vystoupení souboru byla bizarní až úděsná. Všichni členové MAGIC BANDU nosili černé kožené bundy a kalhoty a černé boty s vysokými podpatky. Kytarista Antennae Jimmy Semens měl pásku přes oko. V té době,  kdy delší vlasy byly ještě raritou,  Beefheart nosil okázale dlouhé vlasy až na záda. Byla to tehdy mírně šokující podívaná. Skupina se stala okamžitě senzací a její věhlas se rozšířil po celé jižní Kalifornii. Ostrý a na tehdejší dobu tvrdý Captainův blues-rock byl i pro otrlé posluchače v roce 1964 doslova bombou.
1966. V Los Angeles podepisuje Beefheart se skupinou smlouvu s A&M Records (Alpert a Moss),,  kde se jejich producentem stává David Gates (později ve skupině BREAD). Kompletní nahraný materiál vyjde o 20 let později pod názvem THE LEGENDARY A&M SESSIONS,  ale momentálně vydá společnost skupině jen dva singly: Bo Diddleyho "To Wah Diddy Diddy" a "Frying Pan",  které nemají úspěch a A&M Records se souboru vzdává.
1967. Album SAFE AS MILK ("Bezpečné jak mléko"),  vychází na značce Buddah Records v USA a na Polydoru ve Velké Británii. Se souborem na něm spolupracují kytaristé Ry Cooder a Antennae Jimmy Semens (Jeff Cotton). Beefheart (s hlasovým rozsahem několika oktáv),  svým zpěvem zničí při nahrávání vysoce kvalitní studiový mikrofon Telefunken za 2000 dolarů. Krátce po skončení nahrávání opouští skupinu Ry Cooder (díky čemuž se plány vystoupit na Monterey Pop Festival ukáží jako nereálné),  ale Semens zůstává jako trvalý Beefheartův spoluhráč. Na albu jsou Beefheartovy zásadní songy jako "Autumn Song",  "Zig Zag Wanderer",  "Electricity",  "Sure Nuff'n Yes I Do" a "Yellow Brick Road",  které často presentoval na koncertech.
1968. LP - STRICTLY PERSONAL,  vychází na značce Blue Thumb Records (a v UK na Liberty Records),,  ale kvalita alba je z Beefheartova pohledu znehodnocená neoprávněnými zásahy Boba Krasnowa z Blue Thumb,  které učinil až po skončení produkce desky. Použil tzv. "phasing proces",  čímž byl pozměněn zvuk,  o který se původně Beefheart snažil. Přes "elektronickou úpravu" je STRICTLY PERSONAL výtečné album,  jež obsahuje skvělý hudební materiál. Například bluesové skladby "Ah Feel Like Ahcid" a "Gimme Dat Harp Boy",  imaginární "Trust Up,  On Tomorrow" a excelentní "Kandy Korn".
1969. Od skupiny odchází St.Clair,  aby pracoval na automobilové myčce(!) a Handley,  který se věnuje výtvarnému umění.
Po podpisu smlouvy se Zappovou značkou Straight Records a získání umělecké kontroly nad nahrávkami,  Beefheart produkuje dvojalbum TROUT MASK REPLICA ("Kopie pstruží masky"),  které se stane jeho debutem v UK žebříčku na 21.příčce a i když v USA neboduje,  získá si postavení významného kulturního milníku a je všeobecně považováno za Beefheartovo nejvýznamnější dílo vůbec. Na albu účinkuje první definitivní složení skupiny THE MAGIC BAND,  ve kterém hraje Zoot Horn Rollo (Bill Harkleroad) na kytaru,  Rockette Morton (Mark Boston) na baskytaru a The Mascara Snake (Victor Hayden) na klarinet. Traduje se,  že Captain stvořil klenoty jako "Frowland",  "Dachau Blues" a "Veteran's Day Poppy",  včetně textů,  během jedné pracovní směny.
1971. LP - LICK MY DECALS OFF,  BABY (nahrané s hostujícím Frankem Zappou),,  je dalším vstupem do britského žebříčku,  kde vyšplhá na 20.místo. Bylo to jakési pokračování TROUT MASK REPLICA,  ale nepřineslo v podstatě nic nového. Captain Beefheart a THE MAGIC BAND absolvují koncertní debut v newyorkském Unganu. Přes Beefheartovou velkou nespokojenost vydává společnost Buddah Records album MIRROR MAN,  obsahující zatím nezveřejněný materiál,  nahraný ještě v roce 1968. Album končí v UK na 49.pozici. V té době se Beefheart opět rozchází se Zappou a získává smlouvu s Reprise Records. Přicházejí kytaristé Elliot Ingberg (zakladatel skupiny THE FRATERNITY OF MAN) a Ed Marimba(ex THE MOTHERS OF INVENTION). Neúnavný Captain uspořádá koncertní turné po pobřeží USA,  které má sloužit propagaci LP - THE SPOTLIGHT KID ("Dcera reflektoru"),  které vyšlo počátkem roku 1972.
1972. THE SPOTLIGHT KID je Beefheartův debut v americkém žebříčku,  kde se umísťuje na 131.příčce,  v UK skončí na no.44.
LP - CLEAR SPOT v USA zakotvuje až na 191.pozici,  v UK se do žebříčku vůbec nedostane.
1973. V UK vychází na singlu skladba "Too Much Time" z alba CLEAR SPOT,  ale bez úspěchu.
1974. Album UNCONDITIONALLY GUARANTEED,  se v USA dostane na no.192 a stane se poslední Beefheartovou deskou s existující skupinou THE MAGIC BAND,  protože Rollo s Mortonem odcházejí založit kapelu MALLARD.
Beefheart uzavírá novou smlouvu s Virgin Records v UK a s Mercury Records v USA.
LP - BLUEJEANS AND MOONBEAMS,  je navzdory novému složení skupiny přijato chladně.
1975. Beefheart vystupuje v červenci po boku PINK FLOYD na festivalu v Knebworthu ve Velké Británii. Opět spolupracuje se Zappou a zpívá s jeho formací THE MOTHERS OF INVENTION,  se kterou podniká i turné a spoluúčinkuje na jejím albu BONGO FURY. Později se na jistý čas stáhne do soukromí a v kalifornské poušti Mojave se věnuje malování.
1978. Dlouhé odmlčení přerušuje LP - SHINY BEAST (BAT CHAIN PULLER),,  na značce Warner Brothers,  ale album do žebříčku nepronikne. V UK se vydání desky protahuje,  dokud společnost Virgin Records nevyhraje spor o práva na Beefheartův materiál.
1980. LP - DOC AT THE RADAR STATION,  vychází celosvětově na značce Virgin a časově se shoduje s Beefheartovým úspěšným turné po USA a Evropě a s jeho bezprecedentním vystoupením v americké televizi v programu "Saturday Night Live".
1982. LP - ICE CREAM FOR COW,  znamená Beefheartův návrat do UK žebříčku,  kde se vyšplhá na 90.příčku. V USA se LP vydané na značce Epic Records do žebříčku nedostane.
1986. Po dlouhé odmlce a prohlášení,  že s hudbou definitivně končí a bude se věnovat pouze malování,  uspořádá Beefheart v Londýně výstavu svých prací.
1987. Virgin Records vydává na CD většinu licenčně získaného Beefheartova materiálu. Koncem roku mu vychází básnická sbírka "Skeleton Breath Blush".
1991. Na obskurní značce Number 6 vychází EP - HOBOISM,  se třemi novými Beefheartovými skladbami.
Avantgardnost a intenzita Van Vlietovy hudby a jeho šokující dadaistické texty vedly často lidi k závěrům,  že on sám je produktem drogové kultury. Nejenže Beefheart drogy neužívá,  ale zakazoval to i ostatním členům MAGIC BANDU. Stejně jako Frank Zappa,  i on varuje každého před používáním hašiše,  marihuany,  LSD. Důvod je nejen ten,  že věří,  že drogy mají nenapravitelně škodlivý účinek,  ale je téměř přesvědčený,  že každá osoba má moc dostat se "tam" vlastní vůlí. Sám je toho tím nejzářivějším příkladem!

Vladimír Svoboda 2003


  
The Magic Band - Back To The Front (2003)
16 / 55:37 vydal: ATP
Dvacet let ležela „u ledu“ legendární skupina Captain Beefhearta - The Magic Band. Nedávno se u příležitosti vystoupení na festivalech ATP (All Tomorrow’s Parties) v Los Angeles a v Camber Sands v UK dala zase dohromady.

 

 A sen mnoha fandů ikony alternativní rockové hudby  se stal skutečností. Bohužel bez účasti Captaina Beefhearta, jednoho z mála, který slova o znechucení showbusinessem myslí vážně a vracet se nemíní. Z těchto vystoupení byly pořízeny zvukové záznamy a sestříháno album „Back To The Front“, které obsahuje klasické skladby z alb Safe as Milk, Trout Mask Replica, Lick My Decals off Baby, Spotlight Kid a Clear Spot. V sestavě se objevili (někteří) klíčoví muzikanti magické sestavy John „Drumbo“ French (dr, voc), Gary „Mantis“ Lucas (gt), Denny 'Feelers Reebo' Walley, a Mark 'Rockette Morton' Boston (bass). To co vás na nahrávce ihned zaujme, je charakteristický beefheartovský vokál. Prvně jmenovaný totiž nazpíval pěvecké party Captaina Beefhearta takovým způsobem, že jsem vážně zapochyboval, jestli se koncertů nezúčastnil sám Don Van Vliet. Skutečnost je však taková, že bubeníkovi Johnu 'Drumbo' Frenchovi se podařilo zkopírovat beefheartovský vokální výraz, že by zmátl i největší znalce. Chvíli jsem přemýšlel nad smyslem tohoto plagiátorského kroku (a docela by mne zajímalo co si o tom myslí sám Don Van Vliet), ale později jsem si odpověděl, že The Doors bez Morrisona byli taky poloviční, a tak Beefheart v zastoupení Drumba je svým způsobem krok nezbytně logický, protože „Back To The Front“ je (ačkoliv titul alba zní velkohubě) zkrátka (jen) nostalgická vzpomínka. Magic Band vzor 2003 nic nového nepřináší, „pouze“ vzpomíná na staré dobré časy. Uznávám, že to dělá s grácií a spousta dnešních muzikantů jim i dnes může instrumentální schopnosti tiše závidět, ale jak říkám, je to jen vzpomínka. Deska „Back to the front“ je vzhledem k řečenému určena paradoxně (přestože zde neúčinkuje) především skalním fanouškům Cpt. Beefhearta. Svým způsobem je to rarita a v tom spočívá asi její největší cena. A Captain Beefheart? Ten se jen dál potutelně usmívá v poušti u svého karavanu.
 
P.S. Album „Back To The Front“ zakončuje The Magic Band, se symbolickým smyslem pro absurdno, skladbou Sure 'Nuff ' N Yes I Do, jež otvírala debutové beefheartovské album „Safe as milk“ z roku 1967. Jako by se tím „pachatelé“ vraceli obloukem na místo prvního „zločinu“.

   Pavel Sejfert 2004

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek