Music archiv - Story kapel

Barclay James Harvest

LES HOLROYD (1948, Oldham, U.K.) - bas A B C
JOHN LEES (1947, Oldham, U.K.) - gtr, vcls A B C
MEL PRITCHARD (1948, Oldham, U.K.) - drums A B C
STUART "WOOLY" WOLSTENHOLME  (1947, Oldham, U.K.) - keyboards, vcls A
BJHMARTIN McALEA - keyboards, sax, vcls B
COLIN BROWNE - gtr, keyboards, vcls B
BIAS BOSHELL - keyboards C

Alba + důležité kompilace:
1. (A)BARCLAY JAMES HARVEST - Harvest 1970
2. (A)ONCE AGAIN - Harvest 1971
3. (A)BARCLAY JAMES HARVEST AND OTHER SHORT STORIES - Harvest 1971
4. (A)EARLY MORNING ONWARDS (Kompilace) - EMI 1972
5. (A)BABY JAMES HARVEST - Harvest 1972
6. (A)EVERYONE IS EVERYBODY ELSE (2LP) - Polydor 1974
7. (A)BARCLAY JAMES HARVEST LIVE (2LP) - Polydor 1974
8. (A)TIME HONOURED GHOSTS - Polydor 1975
9. (A)OCTOBERON - Polydor 1976
10. (A)GONE TO EARTH - Polydor 1977
11. (A)LIVE TAPES (2LP) - Polydor 1978
12. (A)12 - Polydor 1978
13. (A)LIFE IS FOR LIVING - Polydor 1979
14. (A)EYES OF THE UNIVERSE - Polydor 1979
15. (B)CAUGHT IN THE NIGHT - Polydor 1980
16. (-)ANOTHER ARABLE PARABLE (Kompilace) - Polydor 1980
17. (-)MOCKING BIRD:THE BEST OF - EMI 1980
18. (B)TURN OF THE TIDE - Polydor 1981
19. (B)BERLIN, A CONCERT FOR THE PEOPLE - Polydor 1982
20. (-)BEST OF - Polydor 1982
21. (C)RING OF CHANGES - Polydor 1983
22. (C)VICTIMS OF CIRCUMSTANCE - Polydor 1984
23. (-)LOVING IS EASY - BEST OF - Phonogram 1984
24. (-)SOUND OF B.J.H. (Kompilace) - Polydor 1985
25. (C)FACE TO FACE - Polydor 1986
26. 16 GREAT TRACKS 1974-87 - Polydor 1987
27. GLASNOST (Live) - Polydor 1988
28. SORCERERS AND KEEPERS - Polydor 1989
29. WELCOME TO THE SHOW (Live) - Polydor 1990
30. THE HARVEST YEARS (2LP Kompilace) - Harvest 1991
31. ALONE WE FLY 1974-87 (16 BEST TRACKS) - Connoisseur 1992
32. TWICE AS MUCH (2CD) - Polydor 1992
33. CAUGHT IN THE LIGHT - Polydor 1993
34. COMPACT STORY OF B.J.H. - Polydor 1994
35. ENDLESS DREAM 1977-96 - Connoisseur 1996
36. RIVER OF DREAMS - Polydor 1997
37. THE BEST OF BARCLAY JAMES HARVEST 1968-73 - Polydor 1998
38. NEXUS - Eagle 1999

Singly:
1. Early Morning/Mr.Sunshine - Parlophone 1968
2. Brother Thrush/Poor Wages - Harvest 1969
3. Taking Some Time On/The Iron Maiden - Harvest 1970
4. Mocking Bird/Vanessa Simmons - Harvest 1971
5. I´m Over You/Child Of Man - Harvest 1972
6.*Breathless/When The City Sleeps - Harvest 1972
7. Thank You/Medicine Man - Harvest 1972
8. Rock And Roll Woman/The Joker - Harvest 1973
9. Poor Boy Blues/Crazy City - Polydor 1974
10. Mocking Bird/Galadriel - Harvest 1975
11. Titles/Song For You - Polydor 1975

* singl nahráli B.J.H. pod pseudonymem BOMBADILL

John Lees sólově:
1. A MAJOR FANCY - Harvest 1977

"Wooly" Wolstenholme sólově:
1. MAESTOSO - Polydor 1980 


This is alternative content.

Kořeny skupiny BARCLAY JAMES HARVEST sahají do poloviny šedesátých let, kdy v oblasti Oldhamu působilo mnoho R&B skupin. Mezi nimi i THE BLUES KEEPERS, HEART AND SOUL a THE WICKEDS, které splynuly v šestičlennou formaci BLUES KEEPERS, z níž po angažování místního obchodníka Johna Crowthera do role manažera a přesídlení na jeho starou usedlost z 18.století v Saddleworth Mooru, zůstala čtveřice, jež přijala v roce 1966 jméno BARCLAY JAMES HARVEST.
Po podpisu smlouvy s firmou EMI Parlophone, v roce 1968, se pouštějí do nahrávání. Jejich první singl "Early Morning" byl košatý, průzračný a harmonický a díky rotacím v pořadech Johna Peela, se dostal do širokého povědomí, i když samotný nosič se příliš neprodával.
V červnu 1969 EMI zavádí novou značku pro "progresivní hudbu" - Harvest (inspirací je právě jméno naší skupiny) a BARCLAY JAMES HARVEST jsou jejími prvními protagonisty. Druhý singl, "Brother Thrush", byl podobný prvnímu, ale měl plnější zvuk a dokonalejší produkci. Krátce po jeho vydání se setkávají s Robertem Johnem Godfreyem, jenž jim pomohl sestavit doprovodné symfonické těleso BARCLAY JAMES HARVEST ORCHESTRA, složené především z mladých konzervatoristů. Toto těleso pak B.J.H. doprovázelo na koncertech i nahrávkách.
V roce 1970 ve studiu Abbey Road nahrávají své první album BARCLAY JAMES HARVEST. Jeho rané jednoduché harmonie byly vybaveny orchestrálními aranžemi a rockovým ostřím. Výsledkem byl vybroušený, náladově rozkošatělý hudební tvar, přirovnatelný ke stylu THE MOODY BLUES, proloženému některými postupy PINK FLOYD.
Kompilace labelu Harvest z roku 1970 PICNIC, obsahuje od BARCLAY JAMES HARVEST skladbu "Mother Dear" a výtečná "After The Day" je na kompilaci HARVEST BAG z roku 1971.
Další řadová deska ONCE AGAIN je všeobecně považována za jejich nejpodařenější dílo. Nádherná píseň "Mocking Bird" se stala nejznámější nahrávkou jejich raných let. Firma Harvest vydala později toto album i v kvadrofonní verzi, která se stala mezi určitými posluchačskými vrstvami kultem. Skupina získává úspěch na festivalu ve Weeley, v Essexu.
Následující album BARCLAY JAMES HARVEST AND OTHER SHORT STORIES však nedokázalo pokračovat ve slibně se rozvíjející hudební progresivitě. Skupina sama nebyla spokojena s finálním produktem, LP bylo vydáno pod termínovým nátlakem firmy. Ovšem i ono obsahuje parádní kousky, viz. "Medicine Man" a "After The Day". V zápětí se B.J.H. dostávají do finančních potíží, což byl následek malých prodejů na straně jedné a vysokých provozních režií (vlastní orchestr), na straně druhé. Při návratu z jednoho evropského turné byly dokonce kapele zabaveny nástroje a aparatura v důsledku nezaplacených pohledávek koncertních promotérů. V této neradostné době vydávají pod pseudonymem BOMBADILL singl "Breathless", který se stal sběratelským bonbónkem.
Narychlo spíchnuté LP - BABY JAMES HARVEST, bylo nahráno dokonce bez producenta a představuje jeden z nejnižších bodů v jejich kariéře. Odmítavé recenze, spolu s faktem, že těsně před vydáním alba vydala EMI kompilaci EARLY MORNING ONWARDS, vedly k roztržce s vedením firmy. "Rock And Roll Woman" je posledním singlem skupiny na značce Harvest.
V roce 1974 kapela odchází ke konkurenčnímu Polydoru a drahý orchestr nahrazuje neuvěřitelně rozsáhlá baterie klávesových nástrojů, díky jejichž bombastickému symfonickému soundu se BARCLAY JAMES HARVEST stali vzorem pro řadu art-prog-rockových formací. Hned první polydorský singl "Poor Boy Blues" a album EVERYONE IS EVERYBODY ELSE mělo dobrý ohlas u kritiků. Jejich pompézní vystoupení se stala pověstnou atrakcí a B.J.H. tuto poptávku zúročili na skvělém živém dvojalbu BARCLAY JAMES HARVEST LIVE z roku 1974, jímž definitivně ukončili své "orchestrální" období a navíc se poprvé dostali do britské TOP 50 na 40.místo.
Další dlouhohrající deska TIME HONOURED GHOSTS byla nahrána v San Francisku a jejím producentem byl Elliott Mazer. Vystupuje na britském žebříčku ještě o pár příček výše - na no.32. Skupina zahájila období pozvolného růstu popularity, kdy se zejména v Evropě, propracovali do pozice superstars.
Robert John Godfrey vydal sólové album v roce 1974 na značce Charisma pod názvem FALL OF HYPERION. Objevily se zprávy o soudní při mezi ním a skupinou.
1976. LP - OCTOBERON, nahraná ve vlastní produkci ve studiu skupiny 10cc Strawberry Studios, dosahuje v UK na 19.pozici a stává se prvním příspěvkem kapely do UK TOP 20.
1977. OCTOBERON je jediným albem, které boduje i za oceánem. V US žebříčku se dostává na 174.místo. V červenci John Lees vydává na značce Harvest sólové album A MAJOR FANCY, ale deska nemá velký komerční úspěch. LP - GONE TO EARTH dosahuje v Británii na 30.příčku prodejnosti, o mnoho větší senzací se ale stává v Evropě, konkrétně v NSR, kde se prodá více než 100.000 exemplářů a soubor si získává pověst superskupiny (kterou si v Německu a sousedních zemích udrží do pozdních osmdesátých let).
1978. Dvanáctá dlouhohrající deska skupiny, s lakonickým názvem 12, se dostane v UK na 31.místo a drží si vysoko nasazenou laťku kvality.
V roce 1979 odchází na sólovou dráhu jeden z hlavních protagonistů skupiny S.W.Wolstenholme, nahrazují ho hned dva hudebníci - Martin McAlea a Colin Browne.
1980. SP "Love On The Line", z neúspěšného alba EYES OF THE UNIVERSE, se v UK dostává pouze na 63.příčku žebříčku. Ani LP - LIFE IS FOR LIVING nesklízí očekávaný prodej a zastavuje se v UK hitparádě pouze na 61.místě. "Wooly" Wolstenholme vydává koncem roku pro firmu Polydor ambiciózní album MAESTOSO.
1981. LP - TURN OF THE TIDE obsazuje 55.místo UK TOP 100.
1982. Koncertní album A CONCERT FOR THE PEOPLE, nahrané v Berlíně v čase jednoho z vyprodaných turné skupiny, se dostává na nejvyšší místo žebříčku LP ve Velké Británii - na 15.místo!
V roce 1983 skupinu opouštějí poslední posily McAlea a Browne a trio veteránů doplňuje hráč na klávesové nástroje Bias Boshell, který přináší svěží podněty. Nový materiál vychází na albu RING OF CHANGES, které je po pěti letech opět relativně úspěšné. Obsazuje 36.místo žebříčku. Vyňatá skladba "Just A Day Away" je posledním singlem BARCLAY JAMES HARVEST v UK žebříčku (no.68).
1984. LP - VICTIMS OF CIRCUMSTANCE, potvrzuje Boshellův přínos kapele a deska vystupuje na 33.místo hitparády.
1986. Vzniká album FACE TO FACE, které má průměrnou prodejnost, v UK je na 65.místě. V tomto období soubor vystupuje v Anglii hlavně před svými skalními fanoušky, ale většinu času tráví na koncertech po Evropě, kde si ještě stále udržuje statut superskupiny a odměnou jsou mu obrovské komerční úspěchy. Koncertní deska z roku 1988, s aktuálním názvem GLASNOST, reagující na politické změny ve střední a východní Evropě, je důkazem muzikantské vyspělosti této výjimečné skupiny a nadšené reakce publika dokreslují atmosféru, kterou BARCLAY JAMES HARVEST vždy dokázali nastolit.

Vladimír Svoboda 2003

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek