Music archiv - Story kapel

Blood, Sweat & Tears

AL KOOPER (1944,  New York) - vcls,  keyboards
DAVID CLAYTON-THOMAS (vl.jm.David Thomsett, 1941,  Surrey,  UK) - vcls
STEVE KATZ (1945,  New York) - gtr,  vcls

BOBBY COLOMBY (vl.jm.Robert Golabek) - drums

FRED LIPSIUS - piano,  sax
DICK HALLIGAN - keyboards,  trombon,  flute
BSTRANDY BRECKER - trumpet,  cornet
JERRY WEISS - trumpet,  cornet
JIM FIELDER - bas


CHUCK WINFIELD - trumpet
LEW SOLOFF - trumpet
JERRY HYMAN - trumpet
DAVE BARGERON - trumpet
JERRY FISHER - vcls
JERRY LaCROIX - vcls,  harmonica

RANDY BERGSON - gtr
LARRY WILLIS - keyboards
TONY KLATKA - trumpet
CHRIS ALBERT - trumpet
GREGORY HERBERT - sax
NEIL STUBENHAUS - bas
BOBBY ECONOMO - drums

Alba + důležité kompilace:
1. THE CHILD IS FATHER TO THE MAN - Columbia 1968
2. BLOOD,  SWEAT & TEARS - Columbia 1969
3. BS&T 3 - Columbia 1970
4. BS&T 4 - Columbia 1971
5. GREATEST HITS (Kompilace) - Columbia 1972
6. NEW BLOOD - Columbia 1972
7. NO SWEAT - Columbia 1973
8. MIRROR IMAGE - Columbia 1974
9. NEW CITY - Columbia 1975
10. LIVE AND IMPROVISED (2LP) - Sony 1975
11. IN CONCERT (2LP) - CBS 1976
12. 1976 JAPAN TOUR LINE UP - CBS 1976
13. MORE THAN EVER - Columbia 1976
14. BRAND NEW DAY - ABC 1977
15. BLOOD,  SWEAT & TEARS (Kompilace) - Pickwick 1978
16. NUCLEAR BLUES - ABC 1980
17. CLASSIC (Kompilace) - CBS 1980
18. THE CHALLENGE (Kompilace) - Astan 1984
19. SMILING PHASES (Kompilace) - Pickwick 1991

David Clayton-Thomas sólově:
1. I GOT A WOMAN - Decca 1969
2. DAVID CLAYTON-THOMAS - CBS 1972
3. TEQUILA SUNRISE - CBS 1972
4. HARMONY JUNCTION - RCA 1973
5. CLAYTON - MCA 1978

 

Slavná americká jazz-rocková skupina u jejíž zrodu stál multiinstrumentalista Al Kooper.
Al Kooper sháněl hudebníky pro vlastní projekt,  jehož nejbližším cílem bylo natočit demo snímky písniček,  které po odchodu od THE BLUES PROJECT napsal. Připojil se k němu kolega Katz a newyorští hráči na dechové nástroje,  kteří se rekrutovali z různých hudebních žánrů. Udržet takové osmičlenné monstrum v chodu vyžaduje ovšem počáteční kapitál,  a tak Kooper s bezelstnou rafinovaností požádal Paula Simona,  Judy Collins a řadu dalších slavných kamarádů z New Yorku o benefiční show.
V červnu 1968 kapela začíná fungovat jako experimentální rockový soubor,  využívající jazz a postupy obvyklé ve vážné hudbě. Kooper pro ni vymyslel interesantní název BLOOD,  SWEAT & TEARS. Skupina debutuje albem THE CHILD IS FATHER TO THE MAN na značce Columbia. Obsahuje Kooperovi skladby a několik coververzí s dokonalým aranžmá dechové a smyčcové sekce. Deska se umísťuje na 47.místě americké hitparády,  v Anglii dosahuje na 40.pozici.
Monstrum,  které Al Kooper vytvořil mu však odmítlo poslušnost a když přišel za kapelou s novými skladbami,  dostal padáka. Společně s ním odcházejí Brecker a Weiss a v březnu 1969 skupina v novém složení,  v jejímž čele je charismatický zpěvák David Clayton-Thomas,,  (kanadský jazzrockový hudebník narozený v Anglii,  původním povoláním zápasník!),  nahrává přelomové LP - BLOOD,  SWEAT & TEARS. Okamžitě se usazuje na 2.příčce US žebříčku,  kde vydrží 2 týdny a do konce roku se ho prodají přes 2 milióny exemplářů. (LP získá i cenu Grammy za "Nejlepší album roku"). Tato deska položí základy pro větší část jazz-rockového boomu sedmdesátých let. Novými členy na tomto albu jsou trumpetisté Chuck Winfield,  Lew Soloff a Jerry Hyman.
Revival staré balady Motownu "You've Made Me So Very Happy" se umísťuje v USA na 2.místě a stane se prvním ze třech miliónových singlů z alba. V květnu se tento singl umísťuje v UK na 35.místě (skladba zůstane jediným hitem kapely ve Velké Británii),  zatímco album končí na místě 15. "Spinning Wheel",   skladba Claytona-Thomase,,   se umísťuje v USA opět na 2.místě a skupina 5.července vystupuje před 140.000 diváky na festivalu v Atlantě.
"And When I Die",   píseň od Laury Nyro,  vystupuje do třetice na 2.příčku americké hitparády a BLOOD,  SWEAT & TEARS zažívají své vrcholné období,  kdy se jejich tvorbou zaklínají intelektuálové i prostí hudební posluchači.
1970. Na turné po východní Evropě,  podporovaném americkým ministerstvem zahraničních věcí,  zavítají do Rumunska,  Polska a Jugoslávie.
LP - BS&T 3 na dva týdny vede americký žebříček a vyňatý hit "Hi-De-Ho",  se umístí na no.14 US TOP 20. Ve Velké Británii vyšplhá toto album na 14.příčku žebříčku.
Další singl "Lucretia MacEvil" je v USA na 29.místě.
1971. Skupina skládá a nahrává hudbu pro film "The Owl And The Pussycat" a soundtrack z filmu se umísťuje na no.186.
LP - BS&T 4,  bez Hymanna,  ale s dalším trumpetistou Davem Bargeronem,  se umísťuje v Americe na 10.místě,  zatímco singl "Go Down Gamblin'",  končí na no.32
Píseň "Lisa,  Listen To Me",  však vyšplhá pouze na 73.pozici.
1972. Kompilační album GREATEST HITS je v USA na no.19. Nový singl "So Long Dixie" boduje pouze na 44.místě a kapela začíná pociťovat pozvolný ústup ze slávy. Studiové album NEW BLOOD situaci nezachraňuje a umísťuje se na 32.pozici. David Clayton-Thomas se dává na sólovou dráhu a pro nahrávání alb DAVID CLAYTON-THOMAS a TEQUILA SUNRISE,  sestavuje doprovodnou skupinu MAGNIFICIENT SANCTUARY BAND. BLOOD,  SWEAT & TEARS opouštějí i původní hráči Lipsius a Halligan. "Novou krev" ve skupině představuje Jerry Fisher,  který se ujímá úlohy sólového zpěváka. Krátce na to odchází další zakládající člen - Steve Katz.
1973. LP - NO SWEAT,  se umísťuje v USA na 72.příčce hitparády. V tomto období je obsazení skupiny mimořádně nestabilní,  mění se z koncertu na koncert a krátký čas je zpěvákem a hráčem na harmoniku i Jerry LaCroix.
1974. Singl "Tell Me That I'm Wrong",  na kterém opět zpívá Clayton-Thomas,,  má v USA menší úspěch - 83.příčka žebříčku.
LP - MIRROR IMAGE se prodává slabě a v Americe se umísťuje jen na 149.místě.
1975. Album NEW CITY je povedenější,  vystupuje v USA na no.47 a revival skladby THE BEATLES "Got To Get You Into My Life",  z tohoto alba je na 62.místě.
1976. LP - MORE THAN EVER je dalším zklamáním (v USA 165.místo) a Columbia ruší se skupinou smlouvu. Odchází jediný původní člen souboru,  bubeník Colomby.
1977. Následuje podpis nové smlouvy s firmou ABC Records a reorganizace souboru. BLOOD,  SWEAT & TEARS tvoří: Clayton-Thomas(vcls),,  Dave Bargeron(trombon),,  Randy Bernson(gtr),,  Larry Willis(keyboards),,  Tony Klatka(trumpet),  Chris Albert(trumpet),  Gregory Herbert(sax),,  Neil Stubenhaus(bas) a Bobby Economo(drums). V tomto složení nahrávají LP - BRAND NEW DAY v produkci Bobbyho Colombyho,  ale nemá úspěch.
1980. LP - NUCLEAR BLUES je druhým a posledním albem na značce ABC,  ale ani toto nemá úspěch. Po této desce se skupina na celých 8 roků vytrácí z povědomí veřejnosti,  i když Clayton-Thomas a Colomby (kteří společně vlastní jméno BLOOD,  SWEAT & TEARS),,  občas sestavují seskupení pro koncertní vystoupení.
1988. V červenci David Clayton-Thomas a obnovení BLOOD,  SWEAT & TEARS vystupují na koncertech po USA.
1990. Clayton-Thomas podává žalobu na autory skladby "All Or Nothing",  formace MILLI VANILLI,  za neuvedení autorství (a nevyplacení tantiém),  kvůli její podobnosti s jeho kompozicí - megahitem "Spinning Wheel".

Vladimír Svoboda 2003

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek