Music archiv - Story kapel

Dave Dee Dozy Beaky Mick & Tich

DAVE DEE  (vl.jm. David Harman, 17.12.1943, Salisbury, UK) - vcls, harmonica
DOZY   (vl.jm. Trevor Leonard Davies, 27.11.1944, Enford, UK) - bas, vcls
BEAKY (vl.jm. John Dymond, 10.7.1944, Salisbury, UK) - rhythm gtr, vcls
MICK (vl.jm. Michael Wilson, 4.3.1944, Amesbury, UK) - drums
Dave Dee...TICH (vl.jm. Ian Frederick Amey, 15.5.1944, Salisbury, UK) - lead gtr, vcls

.Alba + důležité kompilace: 
1. DAVE DEE, DOZY, BEAKY, MICK & TICH - Fontana 1966
2. IF MUSIC BE THE FOOD OF LOVE ... PREPARE FOR INDIGESTION - Fontana 1966
3. GOLDEN HITS (Kompilace) - Fontana 1967
4. WHAT'S IN A NAME - Fontana 1967
5. IF NO ONE SANG - Fontana 1968
6. GREATEST HITS - Fontana 1968
7. LEGEND OF (Kompilace 1965-69) - Mercury 1969
8. DDDBM&T - Fontana 1969
9. TOGETHER - Fontana 1969
10. BEST OF - Royal-Fat Boys 1993 
11. HOLD TIGHT (Kompilace) - Collectables 1995
12. ZABADAK (Kompilace 1966-70) - Spectrum 1995
13. BOXED (4CD Kompilace) - Collectables 1999

EP:
1. LOOS OF ENGLAND - Fontana 1967
2. I'LL LOVE YOU - Fontana 1968

D,B,M & T:
1. FRESH EAR - Philips 1970

DAVE DEE sólově:
1. UNFINISHED BUSINESS - EMI 1997

Hitové singly:
1. "No Time"/"Is It Love" - 1965
2. "All I Want"/"It Seems A Pity" - 1965
3. "You Make It Move"/"I Can't Stop" - 1965
4. "Hold Tight"/"You Know What I Want" - 1966
5. "Hideaway"/"Here's A Heart" - 1966 
6. "Bend It"/"She's So Good" - 1966
7. "Save Me"/"Shame" - 1966
8. "Touch Me, Touch Me"/"Marina" - 1967
9. "Okay!"/"He's A Raver" - 1967 
10. "Zabadak!"/"The Sun Goes Down" - 1967
11. "The Legend Of Xanadu"/"Please" - 1968
12. "Last Night In Soho"/"Mrs. Thursday" - 1968
13. "The Wreck Of The Antoinette"/"Still Life" - 1968
14. "Don Juan"/"Margaretta Lidman" - 1969
15. "Snake In The Grass"/"Bora Bora" - 1969
16. "Tonight Today"/"Bad News" - 1969
17. "Mr.President"/"Frisco Annie" (D,B,M & T) - 1970
18. "Festival"/"Leader Of A Rock'n'Roll Band" (D,B,M & T) - 1970
19. "She's My Lady"/"Babeigh" - 1974
20. "Staying With It"/"Sure Thing" - 1983


Historie této úspěšné britské skupiny se začíná psát již v padesátých létech 20.století. Baskytarista Trevor Davies (Dozy), sdružoval různé mladé nadšence z okolí Salisbury v hrabství Wiltshire ve své proměnlivé beatové skupině BEATNICKS. Ze skupiny EDDY AND THE STROLLERS přetáhl kytaristu Iana Ameye (Tiche) a z BIG BOPPERS jejich frontmana Dave Deeho. Tichův spolužák John Dymond (Beaky) doplnil novou kapelu, jež slula názvem RONNIE BLONDE AND THE BEATNICKS. Když Ronnie odešel do slavnějších THE COASTERS, ujal se sólového zpěvu Dave Dee. Dave Dee, vlastním jménem David Harman, byl původně nižším policejním důstojníkem a byl 17.dubna 1960 povolán k smrtelné autonehodě rock'n'rollové hvězdy Eddieho Cochrana, která se stala nedaleko Chippenhamu. Dave zachránil z trosek taxíku Eddieho kytaru značky Gretsch a odeslal ji Eddieho rodině do USA. 
1961. Po příchodu bubeníka Michaela Wilsona (Micka) se skupina přejmenuje na DAVE DEE AND THE BOSTONS a dává se na poloprofesionální hudební dráhu.
1962. Koncertováním po západě Velké Británie si kapela získá dobrou pověst a profesionalizuje se, aby mohla účinkovat v klubech Top Ten v Hanoveru, Star Club v Hamburku a Storyville v západoněmeckém Kolíně. Kvůli vystupování si připraví představení, které je směsí rock'n'rollu, rychlých R&B skladeb (s postupně zdokonalovanými čtyřhlasými vokály) a klauniády s pečlivě připravenými "náhodnými" gagy. Dvouleté hostování na německé klubové scéně přináší mladíkům vedle finančního zisku i muzikantskou zručnost a určitý věhlas.
1964. DAVE DEE AND THE BOSTONS se vracejí do Anglie a v letní sezóně hrají k tanci v Butlinově prázdninovém táboře v Clacton-On-Sea.
V září soubor vystupuje jako předskupina THE HONEYCOMBS při jejich koncertě ve Swindonu, kde svým vysoce profesionálním vystoupením zapůsobí na manažery THE HONEYCOMBS Kena Howarda a Alana Blaikleye.
Skupina podepisuje s dvojicí manažerskou smlouvu a mění název na DAVE DEE, DOZY, BEAKY, MICK & TICH (disk-jockeyové ji uvádějí jako "novou skupinu s tím bláznivým jménem"). Soubor uzavírá nahrávací smlouvu se společností Fontana Records prostřednictvím věhlasného Joe Meeka.
1965. Debutní singl "No Time" se do žebříčku nedostává ani po odvysílání písně v britském televizním programu "Ready Steady Go". Evropsky znějící píseň v rytmu valčíku napsali Howard a Blaikley (autoři všech singlů skupiny) a jejím producentem je Steve Rowland (producent většiny jejich budoucích nahrávek). Dalším neúspěchem je balada "All I Want".
1966. "You Make It Move" je rychlejší nahrávka s výrazným rytmem, který bude charakteristickým pro celou jejich rannou tvorbu. Singl se dostane v UK na 26.příčku žebříčku.
"Hold Tight",  skandovaná skladba,  zaměřená na doprovodné tleskání celého publika,  se v britské hitparádě propracuje na 4.místo.  Skupina začíná používat extravagantní, ale vkusné (a stále se měnící) jevištní kostýmy,  díky jímž se její koncerty mění z komediantské rutiny na novátorská představení plná barev a dramatických zvratů.
"Hideaway" se v UK umísťuje na no.10 a první (eponymické) album skupiny tam končí na 11.místě.
"Bend It",  zrychlující se skladba v řeckém rytmu,  opěvující prý jakýsi lidový tanec,  i když její text (hlavně díky Deeově lajdácké výslovnosti) připouští i jiné výklady,  se v UK dostane na 2.příčku hitparády.  Zvuk připomínající buzuki vznikl na elektrické mandole.  Vysílání singlu je v americkém rozhlase většinou zakázané,  což vyvolává potřebu nahrát pro USA novou verzi,  ve které bude zjevná obscénnost textu potlačena.  Tato nová verze se však do amerického žebříčku nedostane.
Singl "Save Me" vystoupí v prosinci ve Velké Británii na 4.místo.
1967.  Album IF MUSIC BE THE FOOD OF LOVE ... PREPARE FOR INDIGESTION,  se v UK dostane na no.27.
Vybraná píseň "Touch Me, Touch Me" skončí v britské hitparádě na 13.místě,  zatímco chytlavá "Okay!",  s Tichovou balalajkou,  vystoupí tamtéž na 4.příčku.
"Zabadak!", nanejvýše experimentální kompozice s nesmyslným textem a perkusemi imitujícími karibské rytmy,  se v UK TOP 10 propracuje na 3.místo.
1968. "Zabadak!" se umísťuje na 52.místě v USA, kde se stane jediným vstupem skupiny do tamějšího žebříčku.  (Je zajímavé,  že DAVE DEE, DOZY, BEAKY, MICK & TICH za oceánem nikdy neprorazili).
"The Legend Of Xanadu",  epická píseň s dramatickým a latinsko-americky znějícím aranžmá,  se na týden usadí na čele britského žebříčku a stane se tak nejprodávanější deskou souboru. V nahrávce je slyšet výrazný zvuk práskajícího biče (vyrobili ho ve studiu švihnutím dvojice řemínků a klouzáním prázdné láhve po strunách kytary), který přivedl Deeho na myšlenku práskat na jevišti skutečným honáckým bičem.  Jeho nápad - publikem nadšeně přijímaný - znamená další oživení bohaté pódiové show. 
"Last Night In Soho" se v UK dostane na no.8 a stane se další písní-příběhem, ve kterém účinkuje sbor a skupina rozšířená o další studiové hudebníky.
Třetí hudební minidrama souboru, "The Wreck Of The Antoinette",  se v UK propracuje na 14.místo.
1969.  "Don Juan", dramatická píseň, která svým aranžmá připomíná "Xanadu",  se dostane ve Velké Británii na no.23.
"Snake In The Grass",  skladba bez dramatičnosti,  zato s jemným aranžmá,  tak vzdáleným od buchar připomínajícího rytmu předcházejících hitů, se v UK dostane na 23.místo a stane se poslední z 13-ti za sebou jdoucích nahrávek souboru, které v UK pronikly do TOP30 (všechny byly dílem dvojice Howard/Blaikley). 
V srpnu skupinu opouští Dave Dee a vydává se na sólovou pěveckou dráhu (už před tím sólově účinkoval v televizi jako herec i zpěvák), zatímco ostatní pokračují v činnosti jako D,B,M & T.
1970. Deeho sólová balada "My Woman Man" se v britské hitparádě umísťuje na no.42. D,B,M & T jsou úspěšnější,  neboť se s písní "Mr.President" dostávají v UK TOP50 na 33.místo. (Skupina před svým rozpadem nahrává ještě nepříliš povedené album FRESH EAR.)
1973.  Když Dave Dee zaznamenal jako herec minimální úspěchy, přesouvá se do zákulisí gramofonového průmyslu a stává se uměleckým šéfem americké pobočky společnosti WEA v UK.
1974. V říjnu Dave Dee obnovuje s bývalými spoluhráči skupinu kvůli jednorázové spolupráci na singlu "She's My Lady" na značce Antic,  distribuované pod Daveho patronátem přes WEA Records. Singl se neprodává a obnovený soubor nemá dlouhou životnost.  (Dave Dee bude nadále pokračovat v úsilí založit svoji novou značku Double D.) 
1982. 21.září se skupina ještě jednou sjednotí na koncertu all-stars v londýnském Hammersmith Odeon,  který organizuje Dee jako člen dobročinného výboru britského gramofonového průmyslu. Show je oslavou 15.výročí rozhlasové stanice BBC Radio 1 a na jevišti vystoupí mimo jiných Billy Fury,  Dave Berry,  THE TROGGS a THE HERMAN'S HERMITS. Výtěžek z celého programu jde na podporu dobročinného programu výboru, jehož výsledkem je léčebný komplex The Nordoff Robbins Music Therapy Centre.
Koncertní revival skladby "The Legend Of Xanadu" je zachycený na vzpomínkovém kompilačním albu HEROES AND VILLAINS. Skupina zůstane pohromadě dost dlouho, aby podnikla turné po Německu, kde o ni zájem ještě trvá.
1983. Poslední singl DAVE DEE, DOZY, BEAKY, MICK & TICH  "Staying With It" komerčně propadá a stává se pouze suvenýrem pro věrné fanoušky souboru. 
1988. D,B,M & T s novým "Mickem" koncertují ve svém vlastním klubu v Marbellu ve Španělsku a pořádají pravidelné zájezdy do Německa,  kde jsou stále vítáni - především na silvestrovských show. Trochu smutný konec kapely,  která v letech 1965-1969 mnohokrát pokořila v singlových hitparádách samotné BEATLES či ROLLING STONES. 

Vladimír Svoboda 2007

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek