Music archiv - Story kapel

Kraftwerk

RALF HUTTER (1946) - keyboards, drums, vcls, smyčcové a dechové nástroje
FLORIAN SCHNEIDER-ESLEBEN (1947) - keyboards, drums, vcls, smyčcové nástroje
KraftwerkANDREAS HOHMANN - drums
KLAUS DINGER - drums, perc, vcls
MICHAEL ROTHER - gtr
PLATO RIVERA - bas
EMIL SCHULT - gtr
FRITZ HIJBERT - drums
WOLFGANG FLUR - electric drums
KLAUS ROEDER - gtr, violin, keyboards
KARL BARTOS - electric drums

Alba + důležité kompilace:
1.HIGHRAIL (KRAFTWERK) - Philips 1971
2. VAR (KRAFTWERK 2) - Philips 1972
3. KRAFTWERK (2LP Kompilace) - Vertigo 1972
4. RALF AND FLORIAN - Vertigo 1973
5. AUTOBAHN - Vertigo 1974
6. RADIO-AKTIVITAET - Electrola 1975
7. EXCELLER 8 (Kompilace) - Vertigo 1976
8. POP LIONS (Kompilace) - Fontana 1976
9. TRANS-EUROPE EXPRESS - Kling Klang 1977
10. THE MAN-MACHINE - EMI 1978
11. ELEKTROKINETIK (Kompilace) - Vertigo 1981
12. COMPUTER WORLD - EMI 1981
13. TECHNO-POP - EMI 1983
14. SET (Minialbum) - EMI 1983
15. ELECTRIC CAFÉ - EMI 1986
16. ROBOTS (Kazeta) - Capitol 1988
17. THE MIX (2LP) - Kling Klang 1991
18. SHOWROOM DUMMIES (Kompilace 1977-78) - Cleopatra 1994
19. THE MODEL (Kompilace) - Cleopatra 1994
20. CONCERT CLASSICS - Ranch Life 1998

ORGANISATION
1. TONE FLOAT - RCA 1970

Významná německá skupina, z Düsseldorfu v průmyslovém Porúří, progresivně využívající elektroniku v kombinaci s rockem a diskotékovou hudbou, ovlivněná mj. K.H.Stockhausenem, Johnem Cagem i PINK FLOYD.
Založili ji Ralf Hutter s Florianem Schneiderem už v roce 1968 pod názvem ORGANISATION. Oba, ač klasicky hudebně vzdělaní, prošli několika jazzovými formacemi. V roce 1969 natočili jako ORGANISATION několik zkušebních nahrávek v düsseldorfské ropné rafinerii v produkci Connyho Planka, které pak v roce 1970 ve Velké Británii bez jejich souhlasu vydala firma RCA pod názvem TONE FLOAT.
1970. Deska propadne a Hutter se Schneiderem zakládají vlastní skupinu KRAFTWERK ("Elektrárna"). Ve starých místnostech jakési dílny v blízkosti düsseldorfského nádraží si zařizují vlastní nahrávací studio Kling-Klang, původně jen s jedním dvoustopým magnetofonem.
1971. Německá pobočka značky Philips vydává debutní LP skupiny KRAFTWERK - HIGHRAIL, nahrané v rozšířené sestavě o Klause Dingera, Michaela Rothera a Andrease Hohmanna. Toto konceptuální album bylo ovlivněno hudbou Terryho Rilleyho, PINK FLOYD a Johna Cage. Deska měla ohlas u kritiky i publika a s více než 50.000 prodanými exempláři se zařadila do žebříčků. Po albu odchází Dinger a Rother a zakládají vlastní, neméně významnou skupinu NEU!
1972. Album VAR opět vychází pouze v Německu v produkci Connyho Planka, tentokrát pouze v duu. Deskou KRAFTWERK získávají znovu úspěch a časopisem Sounds jsou označeni za skupinu roku 1971. Britské firma Vertigo vydává dvojalbum nazvané KRAFTWERK, kompilaci materiálu z prvních dvou alb skupiny.
Do konce roku skupina skoro nepřetržitě koncertuje po celé Evropě společně s hostujícími hudebníky Plato Riverou(bas) a malířem Emilem Schultem(gtr).
1973. Koncem října vychází LP - RALF AND FLORIAN, které započalo novou éru KRAFTWERK. Namísto tradičních nástrojů začali více využívat syntezátory, jejich značně experimentální sound byl nahrazen frekvenčními melodiemi a computerovými rytmy. Poprvé se zde objevil i nesmělý zpěv. Deska byla doplněna comicsovým sešitem, kterým malíř Schult proměnil tituly alba do odpovídajících obrazů.
1974. Hutter a Schneider vytvoří čtyřčlennou skupinu společně s Flurem a Roederem a natáčejí přelomové album AUTOBAHN. Jeho hlavní částí je 22-minutová titulní skladba o cestě po německém dálničním systému.
1975. Po neočekávaném průniku na rozhlasové vlny v UK a v USA zkrácená verze skladby "Autobahn" obsazuje v UK 11.místo, v USA 25.místo.
LP deska vystoupí v UK na 4.příčku žebříčku, v USA na 5.příčku! (Její rytmický syntezátorový styl otevře dveře mnoha futuristickým a tzv. eurodisco skupinám v následujících deseti letech).
Reedice alba RALF AND FLORIAN obsazuje v USA no.160. Roedera nahrazuje Karl Bartos. Skupina opouští společnost Philips/Vertigo a zakládá si düsseldorfskou značku Kling Klang v licenci firmy EMI.
V BRD vychází konceptuální album RADIO-AKTIVITAET, jež je oslavou elektroniky a elektrické energie, ale popuzuje ochránce životního prostředí a odpůrce atomové energie. Deska zůstává poněkud v pozadí zájmu.
1976. Její anglická verze RADIO-ACTIVITY na značce Capitol dosahuje v USA 140.místo prodeje. Vertigo vydává kompilační album EXCELLER 8.
1977. Album TRANS-EUROPE EXPRESS zakotvuje v USA na no.119. Skupina koncertuje ve Velké Británii - na jevišti vystupuje ve stylu robotů a v oblečení figurín. To vše doplňují světelné a laserové efekty.
1978. Nové album THE MAN-MACHINE (v němčině MENSCH-MASCHINE) se dostává v UK na 9.příčku, v USA však obsazuje pouze 130.místo. Obsahuje velké hity "The Model" a "The Robots" a poctu Fritzu Langovi - "Metropolis". Svojí futuristickou tematikou patří k nejzajímavějším elektronickým deskám 70.let.
TRANS-EUROPE EXPRESS v USA opožděně obsazuje 67.místo. Kompozice "Neon Lights" se vyšplhá v UK na 53.pozici.
1981. Po dvou a půlroční absenci v UK žebříčku skladba "Pocket Calculator" dosahuje no.39.
V prodeji je ambiciózní LP - COMPUTER WORLD, na jehož realizaci se podílela spousta hostí (Doreen d´Agostino, Ian Flooks, Marvin Katz, Bob Kransnow, Frank Kuebler, Tom Lanik, Carol Martin, Takeshi Shikvra a Martin Tewis) a obsazuje v UK 15.místo, v USA 72.místo. (Později ovlivní album Neila Younga TRANS). Singl se dvěmi A stranami "Computer Love"/"The Model" dosahuje v UK žebříčku 36.příčku.
1982. Reedice singlu "Computer Love"/"The Model", který se mezitím stal hitem diskoték a rozhlasového vysílání, vede britský žebříček.
Album TRANS-EUROPE EXPRESS se vyšplhá v UK na no.49. Skladba "Showroom Dummies" obsazuje tamtéž 25.místo a skupina začíná britské turné.
1983. S rozmachem automatických bubeníků a přenosných magnetofonů mnoho skupin hrajících elektro-pop napodobuje rytmické vzory KRAFTWERK. (Jedním ze zpěváků je Afrika Bambaataa se skladbou "Planet Rock", ve které si vypůjčil riff ze skladby "Trans-Europe Express").
Podle plánu má vyjít album TECHNO-POP, jeho prodej je však pozastaven. Skupina také ve svém anonymním stylu ruší britské turné. Vychází skladba "Tour de France", kterou si objednali organizátoři evropských cyklistických závodů jako ústřední melodii. Je zahrnuta na čtyřpísňové minialbum SET a dosahuje v UK žebříčku no.22.
1984. Po uvedení filmu "Breakdance" je skladba "Tour de France" přemixována a obsazuje v UK 24.místo.
1985. LP - AUTOBAHN, kterou vydává v reedici firma Parlophone, končí v UK na 61.příčce žebříčku.
1986. Album ELECTRIC CAFÉ se vyšplhá v UK na 61.pozici hitparády, v USA kde ji vydává firma Warner Brothers, se drží na 156.pozici. Na jejím obalu je počítačová grafika pocházející z newyorkského institutu, video titulní skladby je také vytvořené počítačem. Hudba KRAFTWERK zazní ve filmu "Walkman Blues".
1987. Vystoupení KRAFTWERKU ve Velké Británii se střetávají s dobrou odezvou. Druhý singl "Telephone Call" se ale připojuje k neúspěšnému prvnímu SP "Musique Non-Stop".
1988. Pouze v Anglii vychází u firmy Capitol Records kazeta ROBOTS.
1990. Po další tradičně dlouhé přestávce se KRAFTWERK znovu vynořuje a absolvuje 4 koncerty v italském Janově. Blíží se termín vydání další plánované LP desky, ale podle nezaručených zpráv hudebníci nahrávku zničí a skupina pokračuje se změnou v sestavě - Wolfganga Flura nahrazuje Fritz Hijbert.
1991. Po šestileté pauze vychází 2LP - THE MIX, obsahující remixy 11-ti skladeb z alb AUTOBAHN a TRANS-EUROPE EXPRESS a KRAFTWERK začíná britské turné. Vydání desky předznamenává singl s nově přemíchanou verzí slavné "Die Roboter".
(30.11.1991 vystoupili KRAFTWERK v pražském Paláci kultury).
1994. Pouze v USA vychází 5-ti skladbová kompilace SHOWROOM DUMMIES, sestavená z materiálů z let 1977-78.
KRAFTWERK patří k nejdůležitějším souborům 70. a 80.let. Zásadním způsobem ovlivnili veškeré kapely futuristického rocku. V rozhovoru pro pražské Radio 1 (1.12.1991) Ralf Hutter označil jejich hudbu jako "průmyslovou lidovku (Volksmusik)".

Vladimír Svoboda 2004

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek