Music archiv - Ladies Story

Rickie Lee Jones

RICKIE LEE JONES
R.L.Jones (8.11.1954, Chicago, Illinois, USA)- vcls, gtr, akordeon, piano, keyboards 

 

 Alba + důležité kompilace: 
1. RICKIE LEE JONES - WB 1979
2. PIRATES - WB 1981 
3. GIRL AT HER VOLCANO (mini LP) - WB 1983
4. THE MAGAZINE - WB 1984
5. FLYING COWBOYS - Geffen 1988
6. POP POP - Geffen 1992
7. TRAFFIC FROM PARADISE - Geffen 1993
8. NAKED SONGS, LIVE AND ACOUSTIC - WM 1995
9. GHOSTYHEAD - WEA 1997
10. IT'S LIKE THIS - Artemis 2001
11. DUCHESS OF COOLSVILLE-AN ANTHOLOGY(3CD) - WM 2005 


1961. Rickie Lee, pocházející ze čtyř dětí, se narodila v Chicagu v chudé rodině. Již jako sedmiletá skládá svoji první píseň "I Wish".
1965. Při amatérském rodeu je vyhozena ze sedla divoké kobyly a zlomí si zub.

This is alternative content.

1969. Poprvé utíká z domu. Se svojí přítelkyní z Phoenixu v Arizoně zdrhnou do kalifornského San Diega. Ukradnou auto, ale jejich dobrodružství trvá pouze tři dny a policie je šupem vrací k rodinám. 
1970. Jonesovi se stěhují do Olympie ve státu Washington, ale Rickie nepřestává rebelovat. Postupně ji vyhodí ze třech škol, mimo jiné i z Timberline High v Olympii, kam ji umístili pro neposlušnost.
1973. Rickie Lee přichází do Los Angeles a začíná pracovat jako servírka v italské restauraci v Echo Parku. Ve velkoměstě se cítí jako ryba ve vodě a pouští se do hraní svých písní, z nichž některé jsou monologickými recitativy. Vystupuje v klubech jako jsou Comeback Inn, Venice, A La Carte, Hollywood či The Troubadour. 
1976. Zpěvačka píše svoji zásadní skladbu "Easy Money". V té době pracuje (a na částečný úvazek i zpívá) v kavárně klubu Venice Suzanne's.
1977. Skládá písně "The Last Chance Texaco" a "Chuck E.'s In Love". Druhá je o legendární postavě Los Angeles Chuckovi E.Weissovi, se kterým se Rickie setkala v kuchyni losangelského motelu Tropicana na Santa Monica Boulevard. Potom se seznamuje s Tomem Waitsem, který v Tropicaně bydlí a stává se načas jeho milenkou.
1978. Oba bouřliváci se spojují s manažerem Nickem Mathem a posílají firmě Warner Brothers EP se čtyřmi skladbami: "Company", "Young Blood", "The Last Chance Texaco" a "Easy Money", které byly původně nahrané jako demo pro firmu A&M Records. 
Producent Warner Brothers, Lenny Waronker, se jde podívat na zpěvačku při jejím vystoupení v klubu Troubadour a je nadšený. Společnost WB podepisuje s Rickie Lee Jones celosvětovou smlouvu a Waronker si vyhrazuje, že bude spoluproducentem všech jejich desek.
Zpěvák skupiny LITTLE FEAT Lowell George učiní šťastný tah, když na svoji sólovou LP desku THANK'S  I'LL EAT HERE, vybere a nahraje skladbu "Easy Money", kterou mu předtím přezpíval Rickiein kamarád Ivan Ulz do telefonu. 
Tom Waits vydává album BLUE VALENTINE, na jehož obalu se objevuje Rickie jako zářivá blondýna.
1979. Debutová LP deska RICKIE LEE JONES vychází současně se singlem "Chuck E.'s In Love". (Singl se v červenci dostane v USA na 4.místo a v UK na 18.místo). Album se v Americe probojuje na 3.příčku hitparády (a získává platinu), v UK končí na no.18. Na obálce alba je Rickie v nonšalantním baretu s dlouhou cigaretou. Brilantní muziku nahráli takoví velikáni jako Dr.John, David Sanborn, Tom Scott, Randy Newman, Buzz Feinten nebo Randy Brecker.
Vcelku lze říci, že Jonesová své první album nikdy nepřekonala. Přesně v něm definuje svou osobnost a celá osmdesátá léta od této image neustoupila, snad jen občas a ještě detailně, když své příběhy tu a tam napsala v ich formě. 
V květnu, po krátkém ukázkovém turné po amerických klubech, zpěvačka vystupuje v televizním programu společnosti BBC "Saturday Night Live" a dostává se do sporu s producenty ve věci výběru písní. Nakonec si prosadí skladbu "Coolsville".
V červnu se Rickie zúčastňuje tříhodinového jam session s Brucem Springsteenem a Bozem Scaggsem v losangelském klubu Whisky A Go-Go.
V době, když další skladba "Young Blood" obsazuje v USA 40.místo, začíná umělkyně své první velké turné, jehož součástí jsou vyprodaná vystoupení v newyorské Carnegie Hall.
1980. 27.února na 22.výročním předávání cen Grammy, Rickie Lee Jones vyhrává kategorii "Nejlepší nový umělec roku 1979". 
1981. Po dvouleté přestávce se zpěvačka vrací s druhou LP deskou PIRATES. Ta se dostane v USA na no.5 a přináší jí zlatou desku, v UK však obsazuje jen no.37.
Na tomto albu se oproti debutu vlastně nic nezměnilo, dokonce většina muzikantů zůstala, jen prý - podle jejích slov - chtěli víc peněz.
Skladba "A Lucky Guy" zakotvuje v US žebříčku na 64.místě. Jonesová se stěhuje z Los Angeles do New Yorku a později do Paříže, v úsilí vyrovnat se s nenadálou slávou. 
Zprávy o jejich koncertech z té doby byly rozporuplné, jednou mluvily o fantasticky přesvědčivém výkonu, jindy se psalo o pseudobohémce a pseudointektuálce, která se přímo na pódiu opila tak, že nemohla odejít. Nedávno Rickie tvrdila, že na pódiu pila proto, že trpěla trémou a strachem z veřejných vystupování. 
1983. Po další dvouleté přestávce vychází 10-palcové mini LP se sedmi skladbami GIRL AT HER VOLCANO. V USA se umístí na 39.pozici, v UK na 51.pozici. Deska, na které jsou dvě živé nahrávky, obsahuje revivaly "On Broadway" a "Walk Away Renée" a novou věc Toma Waitse "Angel Wings". Další Waitsova balada v jejím podání se objevuje ve filmu Martina Scorseseho "King Of Comedy".
1984. V únoru se Rickie vrací do Los Angeles se svým novým přítelem a kočkou. Nový singl "The Real End" zakotvuje v US hitparádě na no.83.
Vychází album THE MAGAZINE, obsahující i tuto skladbu. Deska, jejímž spoluproducentem je James Newton Howard, se v USA dostane jen na 44.místo a v UK na 40.místo. Při jejím nahrávání asistovali členové skupiny TOTO. S odstupem času lze tuto desku nazvat propadákem, nepochybně pro svou akademičnost. Rickie vysloveně tyla z podstaty, neschopná najít nové vyjadřovací prostředky, které nahradila složitější strukturou písní. Byla to také její osobně nejsložitější doba, vrcholil druhý rok ve světě drog. 
Na podzim zpěvačka začíná ve středozápadní části USA turné "The Magazine", které je jakýmsi návratem ke kořenům. Opět používá techniku mluveného slova s doprovodem hudby a její show mírně připomíná vystoupení Laurie Anderson. 
1985. V lednu absolvuje své první australské turné, po kterém následuje návštěva Evropy s vyprodanými koncerty v UK a několika vystoupeními ve východním bloku. 
Po nich odchází na Tahiti, kde se seznamuje se svým nastávajícím manželem, francouzským hudebníkem, percussistou Pascalem Nebet-Meyerem.
Rickie se úspěšně zbavuje své drogové závislosti a zvolňuje tempo. Po svatbě manželé žijí rok ve Francii, potom se přestěhují do Ojai v Kalifornii. 
1988. Zpěvačka, která čeká první dítě, nahrává po tradiční dvouroční přestávce album FLYING COWBOYS, v produkci bývalého člena STEELY DAN Waltera Beckera.
(Už pro novou firmu - Geffen). Zpočátku se prodává dobře, takže pro Rickie Lee to vypadalo na začátek nové kariéry. (V USA se umísťuje na 39.místě, v UK na 50.místě). Jenže po 400.000 prodaných deskách přišel konec. Údajně chyběla podpora rádií, která nechtěla hrát její skladby. I když takový náklad v USA znamená zlatou desku, Geffen přestal podporovat prodej alba a dokonce omezil její koncertní turné "Flying Cowboys Saloon Tour" na malé kluby. V San Francisku navštíví takové zapadáky jako Toads či Slim's. 
1989. V dubnu se šťastné mamince narodí dcera Charlotte a umělkyně výrazně spolupracuje na LP desce Roba Wassermana DUETS. Je také přizvána na natáčení alba Dr.Johna IN A SENTIMENTAL MOOD, na němž si vystřihne s protagonistou několik jazzových standardů. 
1990. 21.února na 32.výročním předávání Grammy v Shrine Auditorium v Los Angeles vyhrává její skladba "Makin' Whoopee" kategorii "Nejlepší jazzový vokální výkon dua nebo skupiny".
R.Lee-JonesFirma Geffen zavětří zisky a vysílá Rickii na velké americké turné s Lyle Lovettem, které začíná 30.května v Atlantě v Goergii. 
1992. Nové album POP POP je opět postaveno na výběru přejatých skladeb. Moc zajímavá kombinace, realizovaná ve spolupráci s takovými jazzovými esy jako je třeba Charlie Hadden, Joe Henderson nebo Dino Saluzzi a s producentem Donem Wasem. I výběr je zajímavý - objevují se v něm slavné jazzové standardy, mezi nimiž dominuje výborná verze evergreenu "Bye Bye Blackbird", ale také třeba jeden z prvních hitů Manfreda Manna "Hi-Lili Hi-Lo" nebo "Comin' Back To Me" ze začátků JEFFERSON AIRPLANE. 
Je to další začátek nové dráhy, v níž bude jazz hrát stále větší úlohu? Originalita této desky slibuje mnohé ...
1993. Na následujícím albu TRAFFIC FROM PARADISE, se však zpěvačka překvapivě vrací ke své osvědčené formě inteligentních folk-rockových písní. Výběr hostí je opět impozantní. Sluší se jmenovat geniálního kytaristu Leo Kottkeho nebo jejího starého kolegu Sala Bernardiho, který jí vypomohl s vokály ve skvělé skladbě "Beat Angels". 
1995. Rickie Lee vyráží na triumfální turné po USA a Evropě, ze kterého vytěží materiál na "unplugged live" album NAKED SONGS. 
1997. Na značce WEA vychází CD - GHOSTYHEAD, "nejmodernější" z jejich desek, na které se, jak se zdá navždy, zbavila své folkové minulosti. 
Nezalekla se ani samplů, elektrických bicích a kytarových efektů upravených na počítači. Album bylo volně přístupné ve formátu MP3 na Internetu, čehož hojně využila právě ta nejmladší generace hudebních konzumentů. 
V červnu 2005 se objevuje reprezentativní antologie Rickie Lee Jones - DUCHESS OF COOLSVILLE, komplet třech CD, který by neměl chybět žádnému fandovi této nevšední umělkyně. 


Vladimír Svoboda 2005

About Me | Contact Me | ©2007 Mládek Zdenek