Music archiv - Story kapel

Los Lobos

Los LobosCESAR ROSAS - vcls, gtr, banjo, mandolin
DAVID HIDALGO - vcls, gtr, akordeon, perc
CONRAD LOZANO - vcls, bas
LUIS "LOUIE" PEREZ - vcls, drums, gtr
FRANK GONZALES - vcls, gtr
STEVE BERLIN - sax, harmonica, perc

Alba + důležité kompilace:
1. SÍ SE PUEDE! - Sampler 1976
2. JUST ANOTHER BAND FROM EAST L.A. - New Vista 1978
3. ... AND A TIME TO DANCE (Mini LP) - Slash 1983
4. HOW WILL THE WOLF SURVIVE - Slash 1984
5. BY THE LIGHT OF THE MOON - Slash 1987
6. LA BAMBA (Soundtrack) - Slash 1987
7. LA PISTOLA Y EL CORAZON - Slash 1988
8. THE NEIGHBORHOOD - Slash 1990
9. COLLECTION (Kompilace) - Slash 1991
10. KIKO - Slash 1992
11. JUST ANOTHER BAND FROM EAST L.A.:
A COLLECTION (2CD) - Slash 1993
12. MUSIC FOR PAPA'S DREAM - MFLP 1995
13. COLOSSAL HEAD - WB 1996
14. THIS TIME - Hollywood Rec. 1999
15. EL CANCIONERO MAS Y MAS (4CD-BOX) - WB 2000
16. GOOD MORNING AZTLÁN - Mammoth 2002
17. THE RIDE - Mammoth 2004
18. RIDE THIS: THE COVERS EP - WB 2004
19. LIVE AT THE FILLMORE - WB 2005
20. ACOUSTIC EN VIVO - WB 2005
21. THE TOWN AND THE CITY - WB 2006
22. CHUY'S TAPE BOX VOLUME 1 - WB 2006
23. WOLF TRACKS: BEST OF LOS LOBOS - WB 2006

Americká kapela, složená z mexických přistěhovalců (tzv.Chicanos), inspirovaná hudebními tradicemi obou sousedících zemí, které mísí ve fascinující směsi. Jsou přiřazováni k paisley undergroundu, roots-rocku, chicano-rocku i cow-punku.

1974. Objevili se na klubové scéně kalifornského Los Angeles, konkrétně v klubu White Lines, podle něhož se také jmenovali, než Rosas vymyslel název LOS LOBOS DEL ESTE DE LOS ANGELES (brzy si ale zkrátí jméno na LOS LOBOS - "Vlci").
Zpěvák a kytarista David Hidalgo hrál v počátcích 70-tých let v různých křesťanských skupinách na perkuse. Cesar Rosas se přistěhoval v útlém mládí do Los Angeles z mexické provincie Sonora a na kytaru se naučil na střední škole. Basista Lozano získal zkušenosti v další losangelské skupině TIERRA. Louie Perez, původně také kytarista, se přeškolil na bicí. Pátý člen Frank Gonzales odešel ze souboru v roce 1976.
Hráli všehochuť, v níž se objevovaly skladby MC5, THE STOOGES, CREAM a také písničky skupiny AMERICA a hity firmy Tamla Motown. Zájem o domácí muziku, při níž vyrůstali, se v nich probudil v době, kdy si uvědomili své kořeny. Opouštějí přehrávání žebříčkových hitů a pouštějí se do mexických lidovek. Po úmorných týdnech hledání a zkoušení vystupují na vesnických svatbách, v barech a na dobročinných koncertech v širokém okolí Los Angeles.
1975. LOS LOBOS se stávají miláčky starší generace a oblíbí si je i jejich generační vrstevníci, snažící se udržet prvky latinsko-americké kultury. V létě získávají první stálejší angažmá v klubu Mannyho Lopeze ve východním L.A.
1976. Hudebníci pronikají za hranice svého domovského teritoria, do mexické nálevny v Pasadeně, a společně s dalšími spřízněnými kapelami nahrávají sampler SÍ SE PUEDE! na podporu chicanských odborů.
1978. Skupina nahrává (a sama si financuje) své debutní album JUST ANOTHER BAND FROM EAST L.A. na nezávislé chicanské značce New Vista.
1980. 27.dubna LOS LOBOS vystupují na koncertu v losangelském Olympic Auditorium jako předskupina Lydonových PUBLIC IMAGE LIMITED. Jejich akustickou kolekci hardcore-punkové publikum tvrdě odmítlo, skupiny si však všimnou představitelé místního anglo-amerického hudebního průmyslu. LOS LOBOS začínají do španělských a amerických melodií, předtím výlučně akustických, začleňovat elektrický zvuk.
1981. V lednu absolvují famózní set před THE BLASTERS ve Whiskey A Go Go.
1982. Přispívají skladbou "Devil With A Blue Dress On" do soundtracku ke kultovnímu filmu Paula Bartela "Eating Raoul".
1983. Skupina podepisuje smlouvu s losangelskou značkou Slash Records a nahrává v produkci T-Bone Burnetta a Steve Berlina minialbum ... AND A TIME TO DANCE. Obsahuje 7 skladeb, mezi nimiž je i první opravdový hit souboru "Anselma", a prodá se ho více než 50.000 kopií. ("Anselma" dostane následujícího roku cenu Grammy za "Nejlepší interpretaci mexicko-amerického díla".)
1984. K LOS LOBOS se přidává saxofonista a producent Steve Berlin, bývalý člen losangelské rockabilly skupiny THE BLASTERS.
Album HOW WILL THE WOLF SURVIVE?, mistrný mix mexických songů, rock'n'rollu, punku a blues, se dostává do amerického žebříčku a vyšplhá na 47.místo. Producentem desky je opět tandem T-Bone Burnett/Steve Berlin.
1985. Vyňatá skladba "Will The Wolf Survive?" vystupuje v USA na no.78.
Singl s dvěma A-stranami "Don't Worry Baby"/"Will The Wolf Survive?", vydaný ve Velké Británii prostřednictvím společnosti London Records, obsazuje 57.místo. (LP - HOW WILL THE WOLF SURVIVE? zde vyšplhá na no.77)
Absolvují evropské turné po boku THE FABULOUS THUNDERBIRDS a získávají si dobrou pověst.
1986. Také v USA i v UK vzrůstá pozornost masmédií o LOS LOBOS, které uvádějí jako přední roots band. Skupina exceluje na živých vystoupeních a vytvoří si značný okruh příznivců z řad středněproudého publika, avšak v US ani UK řebříčcích se neumísťuje.
1987. LP - BY THE LIGHT OF THE MOON obsazuje v USA no.47, v UK no.77.
Skupina přispěje osmi skladbami do filmu (a na následný soundtrack) LA BAMBA režiséra Luise Valdeze. Jedná se o životopisný příběh pojednávající o krátké, leč úspěšné kariéře idolu americké a mexické mládeže, Ritchieho Valense.
Obsahuje verze Valensových kompozic "Come On, Let's Go", "Ooh! My Head", "Donna", "We Belong Together", "Framed" a jeho hit z roku 1959 - mexický šlágr "La Bamba".
"La Bamba" v podání LOS LOBOS kraluje dva týdny v USA i ve Velké Británii na špičce hitparády a je také první španělsky zpívanou písní, které se to podařilo. (Valensova původní verze se mihne v UK na no.49).
Soundtrack LA BAMBA se dostává v USA na první místo a v britském žebříčku vyšplhá na 24.příčku.
Singl "Come On, Let's Go" se probojuje v US hitparádě na 21.pozici.
1988. Vychází album LA PISTOLA Y EL CORAZON ("Pistole a srdce"), které obsahuje jednak mexicko-americké tradicionály - tzv. norteňos, ale také vlastní skladby v podobném duchu. Soubor se záměrně vyhýbá komerčnímu využití úspěchu písně "La Bamba".
1989. 18.května se LOS LOBOS společně s Tracy Chapman, THE GRATEFUL DEAD, HUEY LEWIS & THE NEWS a dalšími, zúčastňují benefičního koncertu na podporu boje proti AIDS na Colliseu v Oaklandu.
1990. LOS LOBOS získávají cenu v kategorii "Nejlepší mexicko-americký výkon" za LP - LA PISTOLA Y EL CORAZON na 32.výročním předávání cen Grammy v Shrine Auditorium v Los Angeles.
David Hidalgo produkuje album kapely BUCKWHEAT ZYDECO - WHERE THERE'S SMOKE THERE'S FIRE.
V září skupina hraje v rámci krátké návštěvy Velké Británie v klubu Town & Country v Londýně.
Album THE NEIGHBORHOOD, s hvězdnými hosty Johnem Hiattem a Jimem Keltnerem, obsahující většinou nahrávky v angličtině, zakotvuje v USA na no.103. Pyšní se dalším singlovým hitem "Down On The Riverbed".
V říjnu se LOS LOBOS vracejí do USA a začínají americké turné v klubu Marlboro v Atlantě v Georgii.
1992. Na pultech se objevuje album KIKO, první plod spolupráce s producentem Mitchellem Frommem. Hudba skupiny nabývá na artistnosti.
1993. LOS LOBOS získávají cenu MTV za nejlepší video k písni "Kiko And The Lavender Moon". Slash Records vydává dvoudiskovou kompilaci JUST ANOTHER BAND FROM EAST L.A.: A COLLECTION, obsahující singly, dosud nevydané písně a živé ukázky koncertů.
1994. Vychází první, eponymní album LATIN PLAYBOYS, projektu, nad nímž spojili Hidalgo a Perez síly s Mitchellem Frommem a Tchadem Blakem. Jedná se o progresivní výboj v jinak pevných lobovských mantinelech.
1995. Kapela získává svoji třetí Grammy v kategorii "Nejlepší popová instrumentálka" za skladbu "Mariachi Suite".
1996. Nové album LOS LOBOS - COLOSSAL HEAD, je jakýmsi pokračováním KIKA. Umělecké ambice souboru nabírají na otáčkách.
1998. Rok individuálních a bočních projektů - David Hidalgo vydává sólové album HOUNDOG a společně s Cesarem Rosasem spolupracují na nahrávkách tex-mex "supergroup" LOS SUPER SEVEN, vychází též druhé cédéčko LATIN PLAYBOYS.
1999. Třetí díl "umělecké trilogie" LOS LOBOS, album THIS TIME, pokračuje na vytčené cestě k dokonalosti. Vychází na značce Hollywood Records.
V noci 23.října, když byla kapela na turné, je Rosasova žena Sandra unesena ze svého domu. Je nalezena mrtvá 22.listopadu 2000. Její nevlastní bratr Gabriel Gomez je usvědčen z jejího únosu a vraždy a je za to odsouzen na doživotí bez možnosti odvolání.
2000. V prodeji se objevuje reprezentativní čtyřdisková kolekce EL CANCIONERO MAS Y MAS, která je skvělou přehlídkou dosavadní tvorby souboru. Obsahuje téměř devadesát skladeb jak kolektivních, tak i sólových od jednotlivých členů LOBOS.
2002. Skupina podepisuje nahrávací smlouvu s nezávislou značkou Mammoth Records a debutuje albem GOOD MORNING AZTLÁN. Jedná se opět o klasickou desku, jaké LOS LOBOS produkovali v polovině osmdesátých let. Bylo by nezdvořilé nezmínit výborný titulní rock'n'roll a podobně dravý kus "Done Gone Blue", stejně jako R&B "Hearts Of Stone" nebo báječnou španělsky zpívanou "Maria Christina". Syrovější sound skupině opravdu sluší!
2004. Další album na Mammoth Records - THE RIDE, je plné hostů. Vedle Toma Waitse, Bobbyho Womacka nebo Elvise Costella zde hraje překvapivě i anglický folkový bard Richard Thompson, který, ač ze zcela jiných kořenů, mezi LOS LOBOS geniálně zapadá (viz. rock'n'roll "Wreck Of The Carlos Ray").
Skupina i v novém tisíciletí hojně koncertuje a dokazuje, že její hlavní síla tkví v živém (živelném) hraní. Vděčné město Los Angeles, které měla kapela v počátcích i ve svém názvu, na své syny nezapomnělo. Starosta prohlašuje 8.říjen (den údajného založení souboru) za "Den Los Lobos". A nezkrotná Vlčí smečka si tuto poctu nepochybně zasluhuje.

Vladimír Svoboda 2006

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek