Music archiv - Story kapel

Man

ManCLIVE JOHN keyb'ds, vcls A B C D
JEFF JONES drms, perc A B
MICKY JONES lead gtr, vcls A B C D E
ROGER LEONARD gtr, vcls A B C D E
RAY WILLIAMS drms, vcls A
MARTIN ACE bs, gtr, vcls B C
TERRY WILLIAMS drms, vcls B C D E
PHIL RYAN keyb'ds, vcls D
WILL YOUATT bs, vcls D
KEN WHALEY bs, E

.Alba:
1.(A) REVELATION - Pye 1968
2.(A) TWO OUNCES OF PLASTIC WITH A HOLE IN THE MIDDLE - Dawn 1969
3.(B) MAN - Liberty 1970
4.(B) DO YOU LIKE IT HERE NOW? ARE YOU SETTLING IN? - U.A. 1972
5.(C) LIVE AT THE PADGET ROOMS PENARTH - U.A. 1972
6.(D) THE BE GOOD TO YOURSELF AT LEAST ONCE A DAY - U.A. 1972
7.(D) BACK INTO THE FUTURE (2LP) - U.A. 1973
8.(D) GOLDEN HOUR OF MAN - Pye 1973
9.(E) RHINOS, WINOS AND LUNATICS - U.A. 1974
10.(E) SLOW MOTION - U.A. 1974
11.(E) MAXIMUM DARKNESS (LIVE) - U.A. 1975
12.(E) WELSH CONNECTION - MCA 1976
13.(E) ALL'S WELL THAT ENDS WELL - MCA 1977
14.FRIDAY THE 13th (LIVE) - MCA 1983
15.LIVE AT THE READING - MCA 1983
16.CALL DOWN THE MOON - BMG 1995

Kompilace:
GREEN FLY 1972-75 (2LP) - LATYMER 1986
BRAZILIAN CUCUMBER... (LIVE IN PARIS 1974) - OH BOY! 1990
PERFECT TIMING 1970-75 (2LP) - EMI 1991
LIVE AT THE RAINBOW 1972 - WWR 1991
THE TWANG DYNASTY - BMG 1992
THE EARLY YEARS - BMG 1993
DAWN OF MAN (2CD BEST) - BMG 1998
THE DEFINITIVE COLLECTION (2CD) - CASTLE 1998

Jedna z progresívních skupin, která nevznikla v psychedelické hudební éře. Byla založena partou ze Swansea pod jménem THE BYSTANDERS Rogerem Leonardem (předtím THE DREAM). Navzdory jejich velšskému původu, tak jako mnoho jiných skupin stejného stylu vzniklých v Evropě koncem šedesátých let, měli v Anglii jen málo přívrženců.
Hudba na jejich prvních dvou albech byla silně ovlivněna stylově příbuznými kapelami ze západního pobřeží USA, jako QUICKSILVER MESSENGER SERVICE, SPIRIT atd. Na obalu jejich debutantského alba je skupina vyobrazena z velké části nahá, což v té době způsobilo pohoršení. Singl z tohoto alba "Sudden Life" sice upoutal pozornost širšího publika, avšak do hitparád nevstoupil. Téměř pětiminutové sólo kytary a varhan, k tomu nahraný vřískot a na to navrstvené zvukové efekty byly i pro tuto dobu poněkud zvláštním jevem. Další skladba z jejich debutního alba "Prelude/The Storm" byla krásná instrumentálka doplněná zvuky mořských racků. Výrazný zvuk varhan v "Empty Room" je podobný zvuku DOORS, zatímco náladou se blíží hudbě skupiny LOVE. Významná byla též "The Future Hides Its Face".
Na třetím albu MAN, vydaném u Liberty, skupina přináší více improvizací. "Alchymista" a hardrocková skladba "Daughter of the Fireplace" patří k lepším skladbám na LP. "Daughter of the Fireplace" vydala skupina jako svůj druhý singl.
Čtvrté album si získalo přízeň i u kritiků. Jejich první věc, "Many Are Called But Few Get Up", byl kouskem psychedelického deliria. Na pátém albu LIVE AT THE PADGET ROOMS PENARTH stojí za povšimnutí 20 minutový improvizovaný jam "H.Samuel".
Na obalu alba THE BE GOOD TO YOURSELF..., rovněž klasického díla, je ručně zpracovaná mapa Walesu. "Bananas" a "C'mon" a "Life On The Road" se staly významnými milníky v rockovém stylu konce šedesátých let.
Ve svých živých vystoupeních věnovali stále více prostoru vokální velšské skupině - The GWALIA MALE VOUCE CHOIR, tradičnímu mužskému sboru. Vystupovali společně pod širým nebem v Kennington Oval v roce 1972 a v Roundhouse v roce 1973. Prodloužené verzi "C'mon" z Roundhouse předcházela tradicionální "Saspan Fach" s pěveckým sborem, který účinoval též na napůl živém, napůl studiovém albu BACK TO THE FUTURE. Umístění alba na 23.místě hitparády v UK umožnilo vydání alba s názvem GOLDEN HOUR, které bylo výběrem z prvních dvou desek. Skupina též přispěla dvěmi skladbami, "Spunk Rock" a "Angel Easy" na album GREASY TRUCKER PARTY, výběrové desce space a progresivních skupin, z roku 1972. Album CHRISTMAS AT THE PATTI je záznam z koncertu konaném v Patti pavilonu ve Swansea v roce 1972.
Další album SLOW MOTION bylo do určité míry zklamáním, ale pouze v rámci jejich tvorby, neboť v porovnání s novinkami ostatních spřízněných skupin, zářilo nespornými kvalitami. Pro turné konané v roce 1975, byl pro skupinu získán skvělý kytarista John Cipollina (ex-Quicksilver Messenger Service). Výsledkem bylo živé album MAXIMUM DARKNESS, obsahující verzi skladby od Buffy Sainte-Marie "Codine", kterou též v upravené verzi (mezi mnoha jinými) nahráli Quicksilver. Album také obsahuje skladbu od Quicksilver "Babe I'm Gonna Leave You". Přestože dosáhlo 25.místa v hitparádě, bylo jejich posledním pro U.A. První série výlisků obsahovala dnes raritní plakát.
MAN pak nahráli několik alb u MCA a další kariéra skupiny pokračovala již bez zájmu širšího publika. Jejich muzika byla v době punku anachronizmem, hráli pouze po klubech, vyhledáváni hrstkou věrných posluchačů, kteří jejich progresivní hudbu povýšili na kult. A tak na tomto místě opusťme sympatické hippie rockery, možná jednu z nejlepších velšských kapel a s lítostí opět konstatujme, že opravdový talent málokdy dojde docenění. Jejich poslední album CALL DOWN THE MOON z roku 1995 bylo jejich labutí písní a bohužel potvrdilo, že doba pokročila jinam a zlatá 70.léta se nedají přivolat.
Terry Williams se později připojil ke skupině ROCKPILE Davea Edmundse.
GREEN FLY je dvojkompilace materiálů vydaných v letech 1972-75, kdy jejich hudba významně ovlivňovala progresivní rock.

LIVE AT THE RAINBOW 1972 obsahuje koncertní verze "Bananas", "Life on the Road" a "Love you Life", jejich favoritů, vždy nadšeně přijímaných fanoušky. Ostatní kompilace vyšly v devadesátých letech na CD a jsou dokladem, že stále ještě existují lidé, kteří o jejich hudbu mají zájem. Já k nim ostatně také patřím.

Vladimír Svoboda 2003

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek