Music archiv - Ladies Story

Martha Reevs & The Vandellas

MARTHA REEVES  (18.7.1941, Alabama, USA) - lead vcls
ANETTE STERLING-BEARD - vcls
ROSALIND ASHFORD (2.9.1943, Detroit, Michigan, USA) - vcls
BETTY KELLY (16.9.1944, Detroit, Michigan, USA) - vcls
VandellasLOIS REEVES - vcls
SANDRA TILLEY - vcls

MARTHA & THE VANDELLAS: 
1. COME AND GET THESE MEMORIES - Motown 1963
2. HEAT WAVE - Motown 1963
3. DANCE PARTY - Motown 1965
4. GREATEST HITS - Motown 1966
5. WATCHOUT! - Motown 1967
6. MARTHA & THE VANDELLAS LIVE! - Motown 1967
7. RIDIN' HIGH - Motown 1968 
8. SUGAR'N'SPICE - Motown 1969
9. NATURAL RESOURCES - Motown 1970
10. BLACK MAGIC - Motown 1972
11. ANTHOLOGY (2LP Kompilace) - Motown 1974
12. COMPACT COMMAND PERFORMANCES: 24 GREATEST HITS - Motown 1987
13. DANCING IN THE STREET 1963-1971 - Motown 1993 

MARTHA REEVES sólově:
1. MARTHA REEVES - MCA 1974
2. THE REST OF MY LIFE - Arista 1976
3. WE MEET AGAIN - Fantasy 1978


Významná americká zpěvačka, která ve svém repertoáru kombinovala R&B a blues s motownským soulem a discem. Sestavila vokální skupinu, jež zdatně konkurovala mnohem slavnějším THE SUPREMES. 
1960. Martha Reeves, která se jako teenagerka přestěhovala z Alabamy do Detroitu, sporadicky sólově zpívá po klubech pod jménem Martha LaVelle a se svými spolužačkami se střední školy Anette Sterlingovou a Rosalindou Ashfordovou vystupuje ve vokálním triu THE DEL-PHIS. Nahrají neúspěšný singl na značce Checkmate.
Reeves potom nastupuje jako sekretářka do oddělení pro umělce a repertoár firmy Tamla Motown Records. Protože je o ni zájem, že má dobrý hlas, mimo svých běžných povinností nazpívává nové texty písní na pásky interpretům (obyčejně doprovodným vokalistkám), kteří se před nahráváním potřebují naučit slova. 
1961. Když na nahrávání pro nemoc nepřijde jedna z doprovodných zpěvaček, producent, který zná hlas temperamentní sekretářky z demo nahrávek, jí navrhne, aby ji zastoupila. Je to první z mnoha jejích vystoupeních tohoto druhu. 
1962. Martha Reeves, která pravidelně dostává příležitost nahrávat, se zmíní o svých bývalých kolegyních - zpěvačkách, a Motown se rozhodne vyzkoušet všechny tři jako celistvé pěvecké trio. Poprvé nahrávají vokály v písni Marvina Gaye "Stubborn Kind Of Fellow", která se také stává jeho prvním hitem, když v US žebříčku dosáhne na 46.příčku.
Po pořízení vokálů do další Gayovy písně "Hitch Hike" (v USA no.30), trio podepisuje samostatnou smlouvu s motownskou značkou Gordy a mění si název na MARTHA & THE VANDELLAS (částečně inspirované jménem Marthyny oblíbené zpěvačky Delly Reese).
Debutní singl "I'll Have To Left Him Go", se do žebříčku nedostává.
1963. Druhý singl, rocková balada ve středním tempu "Come And Get These Memories", se v americkém žebříčku vyšplhá na 29.místo. Po něm pojmenované debutní album se do hitparády neprobojuje.
Řízná taneční skladba "Heat Wave", autorského týmu Holland/Dozier/Holland, se v USA dostává na no.4 a pět týdnů vede americký R&B žebříček (na čele vystřídá píseň další hvězdy Motownu - Stevie Wondera "Fingertips") a její prodej překročí milion kopií.
Další skladba stejného týmu v podobném tanečně orientovaném stylu "Quicksand", se v US hitparádě umísťuje na 8.místě.
Jejich první LP deskou v žebříčku je HEAT WAVE, která obsazuje v USA 125.pozici. Přes stoupající popularitu souboru Anette Sterling odchází (a vdává se) a nahradí ji Betty Kelly. 
1964. Skladba "Live Wire" vystupuje v USA na 42.místo, zatímco "In My Lonely Room", se tamtéž propracuje na 44.místo.
Skupina hraje 10 dní ve Fox Theater v newyorské čtvrti Brooklyn v rock'n'rollové show Murraye The K, společně s Marvinem Gayem, skupinami THE SUPREMES, THE SEARCHERS, THE SHANGRI-LAS a mnoha dalšími.
Jejich verze písně "Dancing In The Street" (spoluautor Marvin Gaye), kterou odmítla Mary Wells, se stává jednou z nejpravidelněji hraných tanečních desek všech dob. Je jejich druhým milionovým singlem a na dva týdny se v USA dostává na 2.místo za nahrávku Manfreda Manna "Do Wah Diddy Diddy". 
"Dancing In The Street" debutuje v UK žebříčku, kde vyšplhá na 28.příčku.
1965. Skladba "Wild One" se v USA propracuje na 34.místo.
20.března skupina přijíždí do Velké Británie v rámci série koncertů firmy Motown. Na seznamu účinkujících jsou i Stevie Wonder, THE SUPREMES, SMOKEY ROBINSON & THE MIRACLES a THE TEMPTATIONS. 
Trio se vrací do první desítky amerického žebříčku se skladbou "Nowhere To Run", která se dostává na 8.místo. V UK vystupuje na 25.pozici (je jedním ze série tří singlů, které při svém startu ve Velké Británii vydá značka Tamla Motown).
LP - DANCE PARTY (obsahující i "Dancing In The Street" a "Nowhere To Run") se v americkém žebříčku vyšplhá na 139.místo.
Skladba "You've Been In Love Too Long", se v USA umístí na no.36. Poté, když mnoho diskžokejů obracelo singl s "áčkem" "You've Been In Love Too Long" na B-stranu s baladou týmu Holland/Dozier/Holland "Love (Make Me Do Foolish Things)", tato v US hitparádě vystoupí na 70.příčku.
1966. Skladba "My Baby Loves Me" se v USA vyšplhá na no.22, zatímco "What Am I Gonna Do Without Your Love?" obsazuje no.71.
Album GREATEST HITS, kompilace z dosud vydaných singlů tria, v USA obsazuje 50.místo.
Píseň týmu Holland/Dozier/Holland "I'm Ready For Love", původně určená pro skupinu THE SUPREMES, která ji odmítla, se v US žebříčku dostává na 9.pozici a v UK vystoupí na 29.příčku hitparády.
1967. LP deska WATCHOUT!, na které je i "I'm Ready For Love",nepřekoná v USA no.116.
Píseň "Jimmy Mack", vybraná z tohoto alba, se v americké hitparádě dostává na 10.místo a týden vede R&B žebříček, přičemž je dalším milionovým singlem. Ve Velké Británii dosahuje jen na no.21 (následujících přibližně 15 let se však v UK vždy prodává pro svůj univerzální taneční charakter a stejnou popularitu B-strany "Third Finger, Left Hand").
Skladba "Love Bug Leave My Heart Alone", v USA vystoupí na 25.místo.
Koncertní album MARTHA & THE VANDELLAS LIVE!, zakotvuje v US žebříčku na no.140.
Skupina vydává singl "Honey Chile", který se v USA probojuje na 11.místo, pod rozšířeným názvem MARTHA REEVES & THE VANDELLAS. 
1968. V lednu Betty Kelly odchází a nahrazuje ji mladší sestra Marthy - Lois Reeves, která předtím zpívala ve skupině THE ORIONS.
"Honey Chile" se ve Velké Británii propracuje na 30.pozici.
Singl se dvěma A-stranami "I Promise To Wait, My Love"/"Forget Me Not", obsazuje v USA no.62, respektive no.93.
LP - RIDIN' HIGH v USA zakotvuje pouze na 167.stupínku hitparády. Vybraná píseň "I Can't Dance To That Music You're Playin'", se v americkém žebříčku umístí na 42.příčce.
Singl "Sweet Darlin'" uvízne v USA na 80.místě hitparády.
1969. V UK v reedici vychází "Dancing In The Street", za částečné podpory velkého celostátního rozhlasového programu Alana Freemana "Pick Of The Pops", a je úspěšnější než poprvé, neboť se dostává na 4.místo žebříčku. 
Následuje britská reedice "Nowhere To Run", která se v hitparádě umísťuje na 42.místě.
Skladba "(We're Got) Honey Love", obsazuje v USA no.56. Martha Reeves se zhroutí a je hospitalizována, což skupině na jistý čas znemožní koncertování a nahrávání. 
1970. "Jimmy Mack" se vrací do britské hitparády, tentokrát na 21.místo.
Skladba "I've Gotta Let You Go" vybojuje v USA 93.pozici. 
1971. Skupina se opět dává dohromady, už s uzdravenou Marthou Reeves, avšak bez zakládající členky Rosalindy Ashford, kterou nahradí Sandra Tilley, bývalá členka motownské skupiny THE VELVELETTES.
Menší americký hit z roku 1968 "Forget Me Not" vychází ve Velké Británii, kde vyšplhá na no.11.
Kapela odehraje comebackový koncert v klubu "P.J.s'" v Los Angeles.
Píseň "Bless You" se US žebříčku propracuje na 53.místo a je posledním singlem skupiny v něm.
1972. "Bless You" je i jejich posledním zápisem v britské hitparádě, ve které obsazuje 33.pozici.
Album BLACK MAGIC je poslední deskou skupiny v americkém žebříčku - vystoupí pouze na 146.příčku. Soubor ukončuje činnost a 1.prosince se loučí s věrnými fanoušky koncertem v Detroitu. 
Martha Reeves začíná svoji sólovou kariéru. Její sestra Lois nastupuje do skupiny QUIET ELEGANCE, která nahrává pro firmu Hi v Memphisu v Tennessee.
1973. Martha Reeves podepisuje sólovou smlouvu s firmou MCA a pracuje s J.J.Johnsonem na hudbě do černošského akčního filmu "Willie Dynamite". Na soundtracku zpívá tři skladby - "Willie D.", "King Midas" a "Keep On Movin' On", na kterých ji doprovází skupina THE SWEET THINGS.
1974. Jejím jediným sólovým hitem je "Power Of Love" na značce MCA, který v USA obsazuje 76.místo. Je z alba MARTHA REEVES (produkce Richard Pery), které se do žebříčku nedostává i když se pyšní účastí takových hudebníků jako Billy Preston, Joe Sample, Nicky Hopkins a Ralph McDonald.
1976. Martha přechází k firmě Arista Records, avšak její LP deska THE REST OF MY LIFE, se do žebříčku neprobojuje.
1978. Zpěvačka vydává na značce Fantasy Records album WE MEET AGAIN, orientované na disco, na kterém se znovu spojuje s motownským producentem Henrym Crosbym. Přes moderní zvuk a aranžmá se do žebříčku opět nedostává. 
1.července MARTHA & THE VANDELLAS vystupují, společně poprvé po deseti letech, na benefičním koncertu pro herce Willa Geera v Santa Cruz Catalyst v Kalifornii.
1982. Zapomenuta hudebním světem umírá Sandra Tilley. 
1989. Martha Reeves se rozhodne vzkřísit skupinu a vytahuje z ústraní své kolegyně (nadále si však ponechávají svá zaměstnání - Anette Sterling-Beard pracuje v nemocnici a Rosalinda Ashford v telefonní společnosti).
21.října trio začíná britské turné v Talk Of The Town v Manchesteru. Následuje americké turné, ale to nesplňuje očekávání a skupina se opět rozpadá.


Vladimír Svoboda 2005

About Me | Contact Me | ©2007 Mládek Zdenek