Music archiv - Story kapel

Mott The Hoople

IAN HUNTER (vl.jménem IAN PATTERSON 1946, Shrewsbury) - keyboards, gtr, vcls
MICK RALPHS (1948, Hereford, U.K.) - gtr, vcls
VERDEN "PHALLY" ALLEN (1944, Worchester, U.K.) - keyboards
TERENCE DALE "BUFFIN" GRIFFIN (1948, Worchester, U.K.) - drums
PETER "OVEREND" WATTS (1949, Birmingham, U.K.) - bas, vcls
LUTHER GROSVENOR "ARIEL BENDER" (1946) - gtr
STAN TIPPINS - vcl
MICK RONSON (1949, Hull, U.K.) - gtr, vcls
Mott The HoopleMORGAN FISHER - piano
MICK BOLTON - organ
RAY MAJOR - gtr
NIGEL BENJAMIN - vcls

.Alba + kompilace:
1. MOTT THE HOOPLE - Island 1969
2. MAD SHADOWS - Island 1970
3. WILD LIFE - Island 1971
4. BRAIN CAPERS - Island 1971
5. LONG RED (Kompilace) - Island 1971
6. ALL THE YOUNG DUDES - CBS 1972
7. MOTT - CBS 1973
8. THE HOOPLE - CBS 1974
9. ROCK'N'ROLL QUEEN - Atlantic 1974
10. LIVE (2LP) - CBS 1976
11. GREATEST HITS - CBS 1976
12. TWO MILES FROM HEAVEN (Kompilace) - Island 1980
13. ALL THE WAY FROM MEMPHIS (Kompilace) - Hallmark 1981
14. COLLECTION - Castle 1988
15. BALLAD OF MOTT 1970-1972 (2CD) - CBS 1989
16. WALKIN'WITH A MOUNTAIN 1969-1972 - Island 1990
17. BACKSLIDING FEARLESSLY:THE EARLY YEARS 1970-1972 - Rhino 1994
18. ORIGINAL MIXED UP KIDS (Kompilace) - BMG 1998

MOTT
Alba + kompilace:
1. DRIVE ON - CBS 1975
2. SHOUTING AND POINTING - CBS 1976
3. TROUBLE WITH WOMEN - Vertigo 1980

BRITISH LIONS
BRITISH LIONS - Vertigo 1978

IAN HUNTER sólově:
1. IAN HUNTER - CBS 1975
2. ALL AMERICAN ALIEN BOY - CBS 1976
3. OVERNIGHT ANGELS - CBS 1977
4. SHADES OF IAN HUNTER (Kompilace) - CBS 1978
5. YOU'RE NEVER ALONE WITH SCHIZOPHRENIC - Chrysalis 1979
6. WELCOME TO THE CLUB (2LP) - Chrysalis 1980
7. SHORT BACK AND SIDES - Chrysalis 1981
8. ALL OF THE GOOD ONES ARE TAKEN - CBS 1982
9. YUI ORTA - Mercury 1989
10. COLLECTION - Chrysalis 1989
11. VERY BEST OF - Chrysalis 1990
12. THE ARTFUL DODGER - Polydor 1997
13. RANT – Papillon

MICK RONSON sólově:
1. SLAUGHTER ON 10'TH AVENUE - RCA 1974
2. PLAY DON'T WORRY - RCA 1975
3. THE MICK RONSON PRIMER (Kompilace) - Sony 1994
4. HEAVEN AND HULL - Sony 1994
5. ONLY AFTER DARK (Kompilace) - Sony 1995

Nedoceněná anglická rocková kapela ovlivněná blues i Bobem Dylanem. Zde předkládám její stručnou historii.
Ralphs, Allen, Griffin a Watts se jako bývalí členové skupiny THE DOC THOMAS GROUP scházejí v kapele THE SHAKEDOWN GROUP. Změní si název na SILENCE (předtím se tak jmenovala skupina, kterou Watts a Griffin založili na škole) a berou si mezi sebe zpěváka Stana Tippinse, s kterým objíždějí celý rok 1968 místní putyky. Počátkem roku 1969 Ralphs zasílá demo Guyovi Stevensovi ze společnosti Island Records, který se stává manažerem a producentem nadějného spolku. Tippinse propustí a Stevens dává do Melody Makeru inzerát na nového zpěváka/klávesistu. Ozve se Ian Hunter a konkurz vyhrává. Je to veterán hamburgských klubů, který hrál na rock'n'rollových singlech od roku 1958 až po rok 1968 s různými interprety. Je zrovna na volné noze, neboť jeho poslední kapela AT LAST THE 1958 ROCK'N'ROLL SHOW, po vydání raritního singlu, zaniká.
V červnu 1969 Stevens přejmenuje skupinu na MOTT THE HOOPLE (podle románu Williarda Manuse z roku 1967). První singl "Rock'n'Roll Queen" se do žebříčku nedostane. Debutní album MOTT THE HOOPLE (původně se mělo jmenovat TALKING BEAR MOUNTAIN PICNIC MASSACRE DISASTER DYLAN BLUES, ale Island tento název zamítl), obsahuje cover-verze písní THE KINKS, Sonnyho Bona a SIR DOUGLAS QUINTETU a dominuje na něm Hunterův silně dylanovský hlas. Deska se neprosazuje. Další LP, MAD SHADOWS, z roku 1970 vystupuje na 98.místo U.K. hitparády. Skupina pilně koncertuje a stává se větším lákadlem než odráží prodej jejích desek. Rok 1971 znamená průlom v USA, kde si kapela udělala jméno díky skvělým vystoupením. Koncert MOTT THE HOOPLE v Royal Albert Hall je doprovázen násilnostmi fanoušků a sál je dočasně uzavřen! Nicméně album BRAIN CAPERS, poslední na značce Island, opět propadá. V roce 1972, po koncertu v švýcarském Zurichu, se skupina rozhodne pro rozchod. Jejich věrný fanoušek David Bowie jim nabídne několik právě složených písní, aby pokračovali v nahrávání. Skupina si vybere song "All The Young Dudes" a vzniká první singl na nové značce CBS, který se dostává na 3.místo britského žebříčku a znamená kýžený průlom. Stejnojmenné album se uchycuje ve středu hitparády. Jsou na něm i další skladby od Davida Bowieho a jeho kytaristy Micka Ronsona. Následuje americké turné, kde MOTT THE HOOPLE hrají na festivalu Woodstock Of The West v Los Angels společně se Stevie Wonderem, THE EAGLES, THE BEE GEES a dalšími umělci. Po návratu z USA odchází Allen a věnuje se svým sólovým projektům.
Přichází rok 1973. Skladba "Honaloochie Boogie" je jejich první nahrávkou s novými členy - Morganem Fisherem klavíristou LOVE AFFAIR a varhaníkem Mickem Boltonem. LP - MOTT, z kterého je vyňata je konečně úspěšné. Ve vlasti dosahuje 7.místo a za oceánem 35.pozici. Mick Ralphs nečekaně odchází a stává se spoluzakladatelem posléze slavných BAD COMPANY. Nahradí jej kytarista Luther Grosvenor (předtím HELLIONS a SPOOKY TOOTH), který si říká Ariel Bender. Další singl z MOTT - "All The Way From Memphis", vystupuje na 10.příčku žebříčku. Skupina absolvuje britské turné s 22 vystoupeními. Na následujícím projektu THE HOOPLE spolupracují studioví muzikanti Howie Casey (sax) a smíšené vokální trio Barry St.John, Sue a Sunny. Deska je velice povedená a pokračuje v prodejnosti ve stopách své předchůdkyně, ale skupinu čekají další personální změny. Bolton odchází z náboženských důvodů, nahradí ho bývalý klávesista AMEN CORNER Blue Weaver. V červnu 1974 vychází Hunterova kniha ze zákulisí skupiny pod názvem "Diary Of A Rock'n'Roll Star", čerpající z koncertních turné MOTT THE HOOPLE. Kompilační album ROCK'N'ROLL QUEEN, které v USA vydává firma Atlantic se příliš neprodává. Ariel Bender odchází a nahrazuje ho výtečný kytarista od Davida Bowieho - Mick Ronson. Živé dvojalbum nahrané v listopadu 1973 v Hammersmith Odeon v Londýně a v květnu 1974 v New Yorku se propracuje v Anglii na pozici 32, v USA je ještě o deset příček úspěšnější. Hunter se v USA zhroutí z vyčerpání před plánovaným turné po Británii a Evropě a skupina se rozhoduje rozejít.
Rok 1975. Hunter s Ronsonem zakládají THE HUNTER-RONSON BAND a vyrážejí na turné k podpoře svých sólových desek. Hunterova IAN HUNTER je úspěšnější než Ronsonova PLAY, DON'T WORRY. Buffin, Watts a Fisher se dávají dohromady pod zkráceným jménem MOTT a přibírají další členy. Jsou jimi kytarista Ray Major a zpěvák Nigel Benjamin. LP - DRIVE ON je jejich posledním úspěchem v žebříčku (U.K. 54.místo, USA 160.místo). Následující SHOUTING AND POINTING propadá. Benjamin opouští skupinu a ta se rozpadá.
Rok 1976. Obnovení MOTT, posílení o Johna Fiddlera z kapely MEDICINE HEAD si dávají jméno BRITISH LIONS, ale vydrží asi dva roky. Fisher, Buffin a Watts se budou věnovat producentské práci. Allen a Grosvenor následujících 5 let vydávají materiál prostřednictvím značek JET a SPINET RECORDS. Hunter se po 2 letech života v USA vrací do Anglie s novou skupinou OVERNIGHT ANGELS (nazvané po jeho aktuální sólové desce), odehraje 10 koncertů a kapelu rozpouští.
V roce 1979 přechází Hunter ke značce Chrysalis a natáčí pro ni úspěšné album YOU'RE NEVER ALONE WITH A SCHIZOPHRENIC. V červnu téhož roku vystupují v Palladium Theatre v New Yorku s Mickem Ronsonem a doprovázejí zpěvačku Ellen Foley. Živé dvojalbum WELCOME TO THE CLUB, nahrané v průběhu sedmi vyprodaných představeních v losangelském klubu "ROXY" slaví nebývalý úspěch. I další studiovka - SHORT BACK AND SIDES, s příspěvky od Todda Rundgrena a THE CLASH se drží na stejné výšce prodejnosti.
V roce 1983 se Hunter vrací k firmě CBS a vydává album ALL OF THE GOOD ONES ARE TAKEN, které je však nenadálým fiaskem a umělec rezignuje.
Po dlouhém období v ústraní se Ian Hunter v roce 1989 vrací jako spoluautor písně Micka Jaggera "Just Wanna Hold". Činnost obnovuje i THE HUNTER-RONSON BAND a vydává novou desku YUI ORTA, která se dostane v USA pouze na 157.místo. Toto LP, v Anglii vydané na značce Mercury podpoří kapela několika vyprodanými koncerty. Doba se zdá příhodná k návratu na pódia a oba muzikanti tvoří materiál vhodný pro získání mladého publika. Bohužel zasáhne rána osudu a Mick Ronson umírá v dubnu 1993. Část skladeb je použita na jeho "posmrtné" sólovce HEAVEN AND HULL, která výmluvně naznačuje, kam by se hudba talentovaných dědiců MOTT THE HOOPLE vyvíjela.

Vladimír Svoboda 2002

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek