Music archiv - Ladies Story

Tracy Nelson

TRACY NELSON (1942, Tennessee, USA) - vcls, gtr, piano


TRACY NELSON - alba + důležité kompilace: 
1. LIVE FROM CELL BLOCK D. - Memphis International Records 1960
Tracy Nelson2. DEEP ARE THE ROOTS - Prestige 1965
3. MOTHER EARTH - Reprise 1972
4. POOR MAN´S PARADISE - Columbia 1973
5. TRACY NELSON - Atlantic 1974
6. SWEET SOUL MUSIC - MCA 1975
7. TIME IS ON MY SIDE - MCA 1976 
8. DOIN´T IT MY WAY - Audio Directions 1978
9. HOMEMADE SONGS - Flying Fish 1978
10. COME SEE ABOU ME - Flying Fish 1980
11. IN THE HERE AND NOW - Rounder 1993
12. I FEEL SO GOOD - Rounder 1995
13. MOVE ON - Rounder 1996
14. TRACY NELSON, MARCIA BALL, IRMA THOMAS SING IT! - Rounder 1998 

MOTHER EARTH
1. REVOLUTION (Soundtrack) - United Artist 1968
2. LIVING WITH THE ANIMALS - Mercury 1968
3. MAKE A JOYFUL NOISE - Mercury 1969
4. PRESENTS TRACY NELSON COUNTRY - Mercury 1969
5. SATISFIED - Mercury 1970
6. BRING ME HOME - Reprise 1971

Singly:
1. After The Fire Is Gone - (Atlantic 1974, with Willie Nelson)
2. Sad Situation - (Capitol 1977, with Larry Ballard) 


Skvělá americká zpěvačka, skladatelka a výborná kytaristka a klavíristka. 
Během své proslulé hudební kariéry, trvající pět desetiletí, nikdy Tracy Nelson nelpěla na jediném stylu. V rámci žánrů dokázala sloučit nebo do své hudby začlenit folk, blues, rock, country či psychedelii, což posílilo její hudební osobnost.
Tracy byla vždy velkou umělkyní s přesvědčivým pěveckým výrazem a originálními vlastními skladbami. Úplný protiklad ve srovnání s dnešními jakoby hypnózou ovládanými popovými princeznami, v podstatě atraktivně oblečenými loutkami, za jejichž nitě tahají bossové showbusinesu a jejichž skutečný podíl na tvorbě je mizivý.
Publikum vždy dokázala zázračně získat na svou stranu, bez ohledu na jeho sociální postavení. Jednu hranici, která odděluje vězně od umělců, Tracy dokonce vymazala. Počátkem roku 1960 odjela do Masonu v Tennessee, pobavit trestance v proslulém vězení West Tennessee Detention Center. Během svého pobytu mezi těmito "hosty na státní útraty" absolvovala vystoupení, které bylo zaznamenáno firmou Memphis International Records pod názvem LIVE FROM CELL BLOCK D. Tracyina "vězeňská nahrávka" je takříkajíc ve stylu tradice zavedené Johnnym Cashem a B.B.Kingem. I když mladá zpěvačka zpočátku váhala jít do projektu, který ji navrhnul její producent David Less, výsledek byl obdivuhodný. Obyvatelé věznice vyslechli její koncerty (zvlášť muži a ženy) s nadšením a Tracy si uvědomila, jak velkou silou dokáže hudba působit na lidi. 
Po odvážné výpravě do "cely v bloku D" odešla do Madisonu, kde studovala na Wisconsinské universitě. Začala zpívat sólově folk a blues po kavárnách a stala se členkou vokálního tria v R&B skupině jménem THE FABULOUS IMITATIONS. V té době jí bylo pouhých 18 let. 
V roce 1964 odjela do Chicaga, kde v produkci Sama Charterse nahrála své první oficiální album DEEP ARE THE ROOTS, které vydala firma Prestige Records.
Na albu ji doprovázel mladý harmonikář z Memphisu Charlie Musselwhite, který se později proslavil tak, že se mohl hrdě postavit po bok bluesových legend jako jsou Muddy Waters, Howlin´Wolf nebo Otis Spann. 
Po krátkém čase Tracy Nelson odcestovala do San Franciska, kde právě vrcholila éra psychedelické muziky. Všude bylo spousta volných muzikantů a zpěvačka se záhy spojila s Johnem "Toadem" Andrewsem(gtr), Georgem Rainsem(keyboards) a Bobem Arthurem(bas), kteří dříve hráli v texaské skupině WIGS. Připojil se k nim talentovaný skladatel a přítel Janis Joplin Powel St.John(skládal pro kultovní soubor THE THIRTEENTH FLOOR ELEVATORS), zkušený klávesák Mark Naftalin(ex THE PAUL BUTTERFIELD BLUES BAND) a další sanfranciští hudebníci. 
Vzniklou skupinu Tracy pojmenovala MOTHER EARTH, podle osudového songu Memphis Slima. (Tato píseň je i na její desce LIVE FROM CELL BLOCK D.) 
MOTHER EARTH byla originální kapelelou fúzující folk a blues s tehdy módními psychedelickými postupy. Brzy se stala vyhledávanou koncertní atrakcí ve slavném Fillmore, kde se střídala s Janis Joplin, Jimi Hendrixem a Ericem Burdonem. Legendou se stal také Tracyin velký pes, který svou paničku neopouštěl ani na pódiu. 
V roce 1968 vydala firma United Artist soundtrack k filmu "Revolution", na kterém hráli MOTHER EARTH, QUICKSILVER a STEVE MILLER BAND. MOTHER EARTH zde mimo titulní písně prezentovali skladby "Without Love" a "Stranger In My Own Home Town".
Samostatné album MOTHER EARTH vydali v témž roce na značce Mercury. Jmenuje se LIVING WITH THE ANIMALS a obsahuje jejich společnou kompozici "Down So Low", dále písně podepsané Tracy Nelson, které později převzaly zpěvačky jako Etta James, Linda Rondstadt a Maria Muldaur a znovunahrané Tracyiny skladby z LIVE FROM CELL BLOCK D. Nezanedbatelný podíl na úspěchu desky ale měly i písně Powela St.Johna, viz. titulní "Living With The Animals (Down In Jungle Land)", "Marvel Group" nebo "Kingdom Of Heaven". 
Druhé album MOTHER EARTH - MAKE A JOYFUL NOISE, se nahrávalo v roce 1969 v Nashville. Tracy potom odešla na venkov, kde si za honoráře koupila malou farmu a začala v klidu hospodařit. 
Další album MOTHER EARTH - PRESENTS TRACY NELSON COUNTRY, produkoval proslulý Presleyho kytarista Scotty Moore (společně s Petem Drakem), který zde hraje sólo v coveru Arthura "Big Boy" Cruddupa "That´s All Right Mama". Tracy Nelson se představila v oslnivém světle: bluesové songy, rock´n´rolly, zemitou rockabilly a folkové motivy, to vše předložila obdivovaná bohyně z Fillmoru svým posluchačům na stříbrném podnosu. Úžasná deska! 
Po šesti deskách MOTHER EARTH pro Mercury a Reprise Records (poslední album BRING ME HOME je ve stylu country), Tracy Nelson skupinu rozpustila a odešla na sólovou dráhu. Mark Naftalin vstoupil do řad ELECTRIC FLAG, Martin Fiero hrál s SIR DOUGLAS QUINTET a Andy McMahon přešel ke kapele COMMANDER CODY. 
V roce 1974 byla Tracy Nelson poprvé nominována na cenu Grammy za duet s Willie Nelsonem "After The Fire Is Gone". Píseň je vybraná z jejího alba TRACY NELSON, které vydala firma Atlantic Records v produkci Boba Johnstona. Willie, který navzdory pověstem není v žádném příbuzenském vztahu k Tracy, napsal na obal desky nadšenou referenci, ve které vyzdvihl její báječný zpěv, "který je v průběhu let stále lepší a lepší". A má pravdu, Tracy Nelson je opravdu nepřekonatelná. 
Ačkoliv nahrávala bluesová alba, upřednostňovala Tracy eklekticismus a to je to, co předložila obyvatelům vězení na albu LIVE FROM CELL BLOCK D. Samozřejmě je tam i country, včetně klasiky "Walkin´After Midnight". Účinek této "vesnické" hudby zapůsobil na Tracy silným dojmem: "Byla jsem ohromena, když jsem viděla mladou černošku ve druhé řadě, jak zpívá s ostatními všechny texty. To ve mě posílilo víru, že Patsy Cline je bůh". 
Své nevšední bluesové cítění Tracy Nelson předvedla v Big Bill Broonzyho standardu "Feel So Good" a ve "vězeňském" provedení skladby Bessie Smith "Send Me To The ´lectric Chair". Lyle Lovettův dlouhý song "God Will" je v jejím podání lahůdkou, stejně jako úžasná interpretace klasické písně Bobbyho Charlese "Tennessee Blues". Tracyin duet s kamarádkou Marciou Ball "Got A New Truck", jen potvrzuje její samozřejmou sounáležitost s nejchudšími vrstvami obyvatelstva. 
Zpěvačka nemá konkurenci, co se týče technické zdatnosti a citové otevřenosti. John Swenson, dopisovatel časopisu Rolling Stone, prohlásil: "Tracy Nelson dokázala, že lidský hlas je nejvýraznějším tvůrčím nástrojem".
Koncertní záznam LIVE FROM CELL BLOCK D., přesně ukazuje, jak ohromný nástroj to je. Vězni, kteří jí onen den slyšeli, a mnozí z nich vůbec nevěděli, kdo tato dívka je, ovlivněni osobním setkáním s touto obdivuhodnou bytostí, zareagovali jak nejlépe mohli. Srdcem a duší! 

Vladimír Svoboda 2005

About Me | Contact Me | ©2007 Mládek Zdenek