Music archiv - Story kapel

The Red Crayola (The Red Krayola)

Red CrayolaMAYO THOMPSON - gtr, vcls
STEVE CUNNINGHAM - bas
RICK BARTHELME - drums
DANNY SCHACT - harmonica
BONNIE EMERSON - gtr
TOMMY SMITH - drums
EPIC SOUNDTRACK - drums
JESSE CHAMBERLAIN - drums
LORA LOGIC - sax, vcls
ALLEN RAVENSTINE - sax, keyboards
GINA BIRCH - bas, vcls
BEN ANNESLEY - gtr, bas, vcls
RICHARD DUDINSKY - drums
STEPHEN PRINA - vcls, piano, gtr
JOHN McENTIRE - drums
DAVID GRUBBS - vcls, gtr

Alba:
THE RED CRAYOLA (THE RED KRAYOLA):
1. THE PARABLE OF ARABLE LAND: FAMILIAR UGLY - Intl Artists 1967
2. GOD BLESS THE RED CRAYOLA & ALL WHO SAIL WITH IT - Intl Artists 1968
3. SOLDIER TALK - Radar 1979
4. 5 TRACK ON EPITAPH FOR A LEGEND - Intl Artists 1979
5. THREE SONGS ON A TRIP ACROSS THE U.S. (Mini LP) - Pure Freude 1984
6. MALEFACTOR, ADE - Glass 1989
7. THE RED KRAYOLA - DC52 1994
8. AMOR AND LANGUAGE - DC53 1995
9. COCONUT HOTEL (Live 1967) - DC62 1996
10. DELIVERANCE - Leiterwagen 1996
11. HAZEL - DC98 1996
12. THE RED CRAYOLA LIVE 1967 (2CD) - DC92 1998
13. FINGERPAITING - DC156 1999
14. BLUES, HOLLERS AND HELLOS - DC190 2000
15. JAPAN IN PARIS IN L.A. - DC171 2004
16. SINGLES - DC257 2004
17. LIVE IN PARIS 1978 - Sordide Sentimental 2005
18. INTRODUCTION - DC304 2006
19. RED GOLD (EP) - DC327 2006

Mayo Thompson:
1. CORKY'S DEBT TO HIS FATHER - Texas Revolution 1970
2. BANGKOK PROJEKT - Hat Music 1984

ART AND LANGUAGE WITH THE RED CRAYOLA:
1. CORRECTED SLOGANS - Music Language 1976
2. KANGAROO? - Rough Trade 1981

THE RED CRAYOLA WITH ART AND LANGUAGE:
1. BLACK SNAKES - Pure Freude 1983

ESSENTIAL LOGIC:
1. FANFARE IN THE GARDEN (2CD) - Kill Rock Stars 2003

Pokud se díváme zpět do historie rocku, dejme tomu takových 40 let dozadu, zajímá nás většinou tzv. květinové období. A tady někde začíná, a od té doby také trvá, opoziční hudební tvorba.

Houston, Texas, na počátku 60.let: Všude vládne beat, který přišel z Anglie a má ohlas nejen ve Spojených státech, ale po celém světě. Je tu generace, která začíná vyjadřovat své tužby, naděje i svoji víru pomocí hudby. Má uplynout ale ještě několik let, než se vytvoří jedna velká rocková rodina, která však má pohříchu takřka shodný zvuk. Mimo tuto komunitu se nachází tvorba kapely o které bude řeč. Je to soubor THE RED CRAYOLA, jejímž duchovním otcem je kytarista a zpěvák Mayo Thompson.
V letech 1963-1966 v Houstonu působí satiricky orientovaná skupina, která si říká 73 BALALAIKAS. Často koncertuje, vyjma malých přestávek, které způsobují cesty Mayo Thompsona po Evropě. V červenci 1966 se spojují Mayo a bubeník Rick Barthelme (bratr novelisty Donalda Barthelmeho) pod hlavičkou THE RED CRAYOLA. Basák Steve Cunningham se přidává o měsíc později. Zpočátku hrají věci jako "Hey Jude" a "Gloria" a sem tam své vlastní "free" psychedelické kompozice. Po podepsání smlouvy s International Artists, jež je domovskou značkou psycho-rockerů THE 13th FLOOR ELEVATORS a kterou vede Lelan Rogers (bratr country muzikanta Kennyho), pracují na "boření hranic mezi posluchači a hudebníky". Tvrdí, že rozdíl časem zmizí díky charakteru hudby. Za tímto účelem si zvou při svých vystoupeních posluchače na jeviště a postupně se tak vytvoří skupina "věrných" nazvaná FAMILIAR UGLY. Zmaterializované je nejdeme na albu THE PARABLE OF ARABLE LAND: FAMILIAR UGLY, z roku 1967. Bylo jich sto a dělali ... no, dejme tomu rámus ... ze kterého vykrystalizovala například skladba "Hurricane Fighter Plane".
V tu samou dobu mezistátně prorazili THE 13th FLOOR ELEVATOR, na jejichž prvním albu byla poznámka "Co to je za hluk na této desce?"
Na RED CRAYOLU té doby by se více hodilo: "Co je to za melodii uprostřed toho hluku?"
Red CrayolaTo, co vytvořili na albu se nedá nazvat písničkami. Spíše je to, řekněme, hluk, srážka tonálnosti a atonálnosti, výkřik v hudebním status-quo. Ani jedna rozhlasová stanice neměla dost odvahy k tomu, aby cokoliv z této desky pustila do éteru. THE RED CRAYOLA mezitím hojně koncertovali a posléze se odstěhovali do hippie metropole San Franciska. Vzniklo koncertní album COCONUT HOTEL, ale firma International Artists se jej neodvážila vydat (vyšlo až v roce 1996). Jen malý počet lidí totiž pochopil, co chtěli svou hudbou říci. Teoreticky by to měl být jejich konec, nicméně se reformovali (Rick Barthelme odešel do New Yorku) a nahráli druhé album GOD BLESS THE RED CRAYOLA AND ALL WHO SAIL WITH IT s bubeníkem Tommym Smithem. Poté soubor zaniká a když je později obnoven nese mírně pozměněné jméno THE RED KRAYOLA.
Mayo vydává v roce 1970 sólové album pod názvem CORKY'S DEBT TO HIS FATHER na nezávislé podzemní značce Walter's Texas Revolution. Posléze se stává členem skupiny THE ROCKIN'BLUE DIAMONDS.
V roce 1973 přenechává na čas hudbu těm, kteří se podřídili zásadám rockového show businessu.
V první polovině 70.let se stává jedním ze členů občasné skupiny umělců, která se skrývá pod názvem ART AND LANGUAGE. Tento soubor vznikl v anglickém Coventry, původně jako vydavatelská společnost skupiny umělců úzce spolupracující s pobočkou v New Yorku. Členové tohoto sdružení udělali mnoho pro nové chápání svobody slova a akce. Potlačili hranici mezi invencí-zábavou, uměním-vzděláním a vědomím-politikou. Hudebním zástupcem ART AND LANGUAGE byli právě THE RED CRAYOLA.
Debutové album ART AND LANGUAGE jménem CORRECTED SLOGANS, vychází v roce 1976 a je spíše manifestačního rázu. Obsahuje 21 extrémně jednoduchých kompozic s politicky laděnými texty.
V roce 1977 se Mayo Thompson usazuje v Anglii a bere si za ženu Ginu Birch, baskytaristku skupiny THE RAINCOAST. Pracuje pro různé televizní společnosti a spolupracuje se surrealistickým výtvarníkem Robertem Rauchenbergem.
V roce 1978 vydává britská firma Radar (poprvé v této zemi) album THE PARABLE OF ARABLE LAND. Kontakt s firmou umožňuje Mayovi vydat singl "Wives In Orbit"/"Yik-Yak". (Ze skupiny však zůstal pouze Mayo Thompson. Steve v té době pracoval na doktorátu v NSR a Rick studoval na universitě v Missouri a psal sci-fi romány).
V roce 1979 vychází pod jménem THE RED KRAYOLA album SOLDIER TALK. Natočil ho Thompson a Chamberlain s pomocí saxofonistky Lory Logic. Byl to propadák, od kterého se posléze firma Radar distancovala a LP převzala firma Rough Trade. K Rough Trade přešel také Thompson a brzy se spřátelil s vedoucím firmy Geoffem Travisem. To mu umožnilo vydat u této značky taká singl "Micro-Chips & Fish"/"The Story So Far".
Následovalo společné turné se skupinami PERE UBU a GANG OF FOUR. THE RED KRAYOLA byli tehdy pouze Thompson a Chamberlain. Mayo to tehdy komentoval slovy: "Kraválu bylo dost, a to jsme byli jen dva - jako SUICIDE".
Potom se kapela rozrostla o další hudebníky - Ravenstine je známý z PERE UBU, Epic Soundtrack ze SWELL MAPS, Lora hrála v X-RAY SPEX, dále zde byla manželka Gina Birch a mihnul se zde i bubeník P.I.L. Richard Dudinsky.
Roku 1980 navštívili USA na společném turné s PERE UBU a o rok později se znovu setkali s ART AND LANGUAGE. Výsledkem je jejich druhé společné album s politickými agitačními písněmi, inspirovanými ruským futurismem - KANGAROO? Více než rock je to ale spíše směs vhodná pro avantgardní divadlo. Teprve album vydané pod přehozeným názvem, tedy THE RED CRAYOLA WITH ART AND LANGUAGE, jménem BLACK SNAKES, nabídlo více Mayova dramatického vokálu a Loru vystřídal u saxofonu Allen Ravenstine.
Na dalších Thompsonových deskách jej ale opět doprovází hlavně Lora Logic. On sám pak pracoval v rámci Rough Trade jako vedoucí tiskového oddělení a producent.
V roce 1982 se zúčastňuje nahrávání alba SONG OF THE BAILING MAN skupiny PERE UBU. Koncem 80.let se jen sem tam mihne jako host na nějaké desce. V 90.letech obnovuje soubor THE RED KRAYOLA a podepisuje smlouvu s chicagskou značkou Drag City (DC). Pro ni skupina nahrává několik alb, z nichž jsou nejúspěšnější HAZEL (1996) a FINGERPAINTING (1999). Firma Drag City zpětně vydává živé koncerty COCONUT HOTEL a THE RED CRAYOLA LIVE 1967. Druhé z alb obsahuje záznam z vystoupení v Berkeley z roku 1967, kdy se skupinou spolupracoval kytarista John Fahey.
Mayo Thompson v současnosti působí jako umělecký kritik a žije střídavě v Edinburghu ve Skotsku a v Kalifornii, kde vyučuje na Pasadena Art Center College Of Design. Lora Logic založila skupinu ESSENTIAL LOGIC a vystupuje také sólově. Ostatní členové THE RED KRAYOLA působí v různých avantgardních kapelách.

Vladimír Svoboda 2007

About Us | Contact Us | ©2007 Mládek Zdenek