Music archiv - Žánry - Progress rock

90.léta - "Třetí vlna" ( 1990 - současnost )


Nesnadné obrození ... Pak dobývání
Nový "Progressive Metal": Oživení nebo obrození?

V devadesátých letech i v současné době se navrací do hudby opět progresivní přístup. Zčásti přichází se skupinami, které sice začínaly již ve "druhé vlně", ale žádnou výraznější stopu po sobě nezanechaly. Většina těchto kapel (Pendragon, IQ) byla ovlivněna některými z průkopníků z přelomu let šedesátých a sedmdesátých, zejména Genesis a Pink Floyd.

Spock's BeardImpuls k obnově progresivního rocku v devadesátých letech přišel od nových kapel, na kterých byl rovněž patrný vliv některých z průkopníků (Genesis, Pink Floyd, ELP, Gentle Giant apod). V této souvislost je třeba zmínit se o Porcupine Tree, Arena, Flower Kings, Sposk's Beard.

K revival tohoto žánru přispěly některé skupiny z hudební oblasti, ze které bychom snad až tolik nečekali: metal rocku. A skutečně, progressive metal se stal nejen komerčně životaschopným, ale přímo enormě úspěšným. Ačkoli mnoho z těchto souborů (včetně Dream Theater, Ayeron, Pain Of Salvation) bylo opět ovlivněno některými z průkopnických kapel sedmdesátých let, byli to hlavně Rush, kteří byli těmto kapelám přímým vzorem. Nakonec i oni v devadesátých letech změnili sound a dočkali se svého opětovného revivalu.

Níže uvedu některé z nových skupin, které byly součástí renesance progresivního rocku v devadesátých letech minulého století a zasluhijí, abychom ji věnovali pozornost. Skupiny jsou uvedeny v chronologickém pořadí, tak jak se objevily na scéně. Rok uvedený v závorce je rok, ve kterém bylo vydáno jejich premiérové album.

Poznámka:
Nebylo mým úmyslem vypsat zde kompletní seznam všech kapel, pouze uvést několik příkladů. Proto mi nemějte za zlé, jestliže mezi nimi nenajdete své oblíbené.


1. ZNOVUZROZENÍ


PORCUPINE TREE - Británie (1989)

Zvláštní mezi skupinami třetí vlny. Založeni, aby uspokojili zájem o "legendární Porcupine tree". Vše začalo sólovým projektem zpěváka a kytaristy Steve Wilsona, který pracoval jako hudebník a organizátor na různých projektech. Spolupracoval také s No-Man (se zpěvákem Tim Bownessem), s Bass Communion a I.E.M. Podílel se i na tvorbě Marillion, Fish, Cipher, Opeth. V poslední době dal dohromady duo Blackfield s izraelským zpěvákem Avivem Geffenem. Porcupine Tree v průběhu uplynulých let vyprodukovali několik pozoruhodných alb a v plné tvořivé síle vstoupili i do nového milénia. Své stylové proměny přenáší Wilson i do svých "příbuzných" projektů. V podstatě jsou Porcupine Tree směsí Pink Floyd, Radiohed (starších), Genesis, King Crimson a ELP.

TOP CDs:
The Sky Moves Sideways (1995) / Stupid Dream (1999) / Lightbulb Sun (2000) / In Absentia (2002)


The FLOWER KINGS - Švédsko (1995)

Založeni v roce 1993 veteránem zpěvákem, kytaristou a skladatelem Roine Stoltem (ex Kaipa). Flower Kings, co se týč vydávání studiových alb, patří k jedněm z nejplodnějších. V průběhu deseti let vydali téměř kařdý rok jedno album, někdy dokonce double CD. Hudbu Flower Kings možná nejvíce vystihneme, když ji označíme jako "symphonic rock" (částečný vliv Genesis, Yes) s troškou jazzového podtextu (vliv Camel). Roine Stolt plní ve Flower Kings roli hlavního skladatele, komponováním přispívá též klávesák Tomas Bodin. Vhodný výchozí poslechový bod pro posluchače, kteří kapelu chtějí poznat, by bylo album s názvem "Back In The World Of Adventures", "Retropolis" nebo "Space Revolver". Při svých četných výletech kolem světa, Roine Stolt natočil dvě alba s novou "supergroup" Transatlantic (2000 a 2001), kde s ním hrají ještě basák Pete Trewavas(Marillion), klávesák Neal Morse(Spock's Beard) a na bicí Mike Portnoy(Dream Theater).

TOP CDs:
Back In The World Of Adventures (1995) / Retropolis (1996) / Flower Power (1998) / Space Revolver (2000)


ARENA - Anglie (1995)

V jedné z dominantních neo progresivních kapel devadesátých let, hrají bývalí členové Marillion (bubeník Mick Pinter) a Pendragon (klávesák Clive Nolan). Navzdory trápení se s prakticky neustálými personálními změnami, podařilo se kapele udržet si úspěšnou pozici. Opět zde můžeme rozpoznat do značné míry hudební vliv Genesis, Pink Floyd. Marillion a Arena nepochybně patří k nejvíce nedoceněným kapelám dnešní progresrockové scény.

TOP CDs:
Songs From The Lion's Cage (1995) / The Visitor (1998) / Immortal (2000) / Contagion (2002)


SPOCK'S BEARD - USA (1995)

SPOCK’S BEARD vtrhli na hudební scénu se svým senzačním debutem "The Light" vydaným v roce 1995. Hnací silou byl multi-instrumentalista a skladatel Neal Morse(skupinu opustil v roce 2003). Během 10 let vydala kapela 17 alb včetně dvou živáků. I zde je patrný značný vliv některých "průkopníků". Např. Gentle Giant, Yes, Genesis. Jejich hudba je nádhernou vstupní bránou do světa progresrocku. Tvorba Spock's Beard splňuje oba atributy: Je progresivní a zároveň navýsost poslouchatelná. Neal Morse je také člen supergroup Transatlantic, ve které též hrají kytarista Roine Stolt(Flower Kings), basák Pete Trewavas(Marillion) a bubeník Mike Portnoy(Dream Theater). Také zpíval s Ayeron "The Universal Migrator Part One: The Dream Sequencer".

TOP CDs:
The Light (1995) / V (2000) / Snow (2002)


2. NOVÝ PROGRESSIVE METAL
Progressive metal se těšil znovuoživení zájmu koncem osmdesátých a na začátku devadesátých let. Z tohoto období můžeme jmenovat některé úspěšné kapely jako třeba Queensryche, Fates Warning, Dream Theater.

Pokud tyto skupiny znáte, pak už víte, co progressive metal je. V opačném případě krátké vysvětlení: Progressive metal kombinuje prvky heavy metalu(včetně patřičné syrovosti, rychlosti a dynamických rytmických pasáží) s prvky progresu(zahrnující změny doby včetně změn taktu, symfonický sound kláves a delší tematické kompozice). Stupeň uplatnění a šíře využití škály těchto elementů se mění od skupiny ke skupině. Nicméně, všechny kapely v tomto stylu mají nějaké uvedené společné prvky. Dovedné muzikanty, melodický styl, pevné místo v jejich tvorbě zaujímají syntetyzátory, kompozice obsahují dlouhé instrumentální pasáže často s úžasnými kytarovými sóly. A protože progressive metal často hledá nové zvuky a experimentuje s nimi, je potom obtížné jej charakterizovat nebo s čímkoli jej srovnávat.


RUSH – Kanada (1974)
3 muzikanti, 3 alba v každé periodě, 3 dekády

Sloučením progresivních (Yes, ELP) a přímočarých hardrockovo metalových prvků, jsou Rush, ať už záměrně či ne, vlastně zakladateli "progressive metalu". A skutečně, mnoho z kapel z oblasti progress metalové scény jmenuje Rush jako kapelu, kterou byli do značné míry ovlivněni. Rush začínali v sedmdesátých letech rockem s progressivním soundem ("Caress of Steel"). Na konci sedmé dekády se jejich zvuk pozměnil na hutný progresrock ("Hemispheres"). Začátkem let osmdesátých zněl z jejich alb "hard rock progressive" ("permanent Waves", "Signals"). Tento sound pak byl pro mnoho kapel z "třetí vlny" příznačný. Rush 1974

O dest let později (1992) vydali Dream Theater "Images and Word", které se stalo "startovní čarou" pro nový "progressive metal". Z důvodu firemních zákonných ustanovení a dalším faktorům, toto "oživení" progresrocku prostřednictvím "progressive metalu" bylo znatelnější v Evropě a Japonsku než v USA. Některé skupiny které vzešly z této obrody právě v té době byli importovány do USA. V čele významnějších progresmetalových skupin stojí Dream Theater. Svým "Scenes From A Memory", vynikajícím koncepčním albem se rozhodně vkročilli do dvorany slávy progresivního rocku. Pain Of Salvation se svým poněkud více melodickým a symfonickým projevem je další top kapelou progressive metalové scény. Je na místě jmenovat též Ayeron, kapelu založenou multi-instrumentalistou Arjen Lucassenem (ex-Vengeance) a využívající talentu mnoha vynikajících progres hudebníků. Progressive metal patří dnes mezi žánry, který dosahuje velkého stupně oblíbenosti i komerčního úspěchu.

Na dalších řádcích je zmínka o některých z nových skupin "progressive metalu", které mají zásluhu na tom, že progresívní rock žije i v dalším miléniu. Skupiny jsou uvedeny v chronologickém pořadí tak, jak se postupně objevovaly na scéně. Rok uvedený v závorce je rok, kdy se vyšlo jejich premiérové album.


DREAM THEATER - USA (1989)

Dream TheaterJedna z nejvýznamnějších progresmetalových formací, jak jsem se již zmínil, je Dream Theater. Kapela se skládá z pětice klasicky vyškolených hudebníků. - James LaBrie (zpěv), John Petrucci (kytara), Jordan Rudess (klávesy), John Myung (basa), Mike Portnoy (bicí). Jejich hudba je kombinací hardrockové rytmiky, melodických linek, progresivních trendů a aranží. Dvojka Dream Theater je mnohými považována za "stavební kámen" progress metalu.

 

TOP CDs
Images & Words (1992) / Awake (1994) / Scenes From A Memory Metropolis Part II (1999) / Train Of Thought (2003)

AYREON - Nizozemsko (1995)


Mezi roky 1984 až 1992, vydal holandský multi-instrumentalista, skladatel a zpěvák Arjen Lucassen s Vengeance, před rozpadem kapely, čtyři alba. V roce 1994 se zrodil jeho vysněný projekt Ayeron (vlastně není původně název kapely, ale titul pro sérii rockových operních projektů) - k vydání prvního alba "The Final Experiment" došlo následující rok. Od té doba vyšlo Ayeron šest dalších alb. Přesto zůstávají i nadále pro širší veřejnost Ayeron poměrně neznámou skupinou. Lucassen se skladatelsky podílel na tvorbě dalších projektů "Star One's Space Metal" (2002), Amberon. Lucassen dokáže velice umně namíchat směs z progressive metalu, art rocku, folku i symfonic rocku a stvořit rozsáhlý koncepční epos či rockovou operu. Lucassův kompoziční styl se pohybuje někde mezi působivě malebnou progressive music a strhujícím hardrockem s rozmanitými prvky. Svými počiny se Lucassen pouští do stavby pomyslného mostu, který tvoří hudební spojnici mezi minulostí a budoucností.

 

TOP CDs:
The Final Experiment (1995) / Into The Electric Castle (1998) / Universal Migrator Part I & Part II (2000)


PAIN OF SALVATION - Švédsko (1997)


Založeni skladatelem Danielem Gildenlowem (ex Reality). Pain Of Salvation je jedna z dalších významných kapel z oblasti progressive metalu. Zaměřili se na koncepční alba jako "Entropia" z roku 1997 a "One Hour By The Concrete Lake" (1999). Pain Of Salvation posunují hranice progressive metalu a obohacují tento žánr o prvky z oblasti gothic rocku.

 

TOP CDs:
Entropia (1997) / One Hour By The Concrete Lake (1999) / The Perfect Element Part I (2001) / Remedy Lane (2002)


KONEC TŘETÍ VLNY ...


V dnešní době žije progresivní rock hlavně díky S.Wilson - Porcupine Treekapelám jako jsou Porcupine Tree z Anglie, švédští Flower Kings a Pain Of Salvation, američtí Spock's Beard a Dream Theater. Například Radiohead, Godspeed You Black Emperor, Nine Inch Nails, Opeth a Sigur Ros jsou nové kapely, které zase přejímají progresivní elementy a jejich pomocí se snaží vytvářet zajímavou hudbu. Stále tedy ještě existuje prosperující progresivní scéna jak v západní Evropě (Anglie, Itálie, Nizozemí), tak i Evropě východní (Maďarsko, Polsko), USA, Kanadě, Jižní Americe a Japonsku. Existuje množství pořádaných koncertů, vychází spousta časopisů a řada dalších aktivit poskytujicích tolik potřebnou pomoc nejen těmto kapelám, ale i žánru jako takovému všeobecně.

 

 


Zdenek Mládek 2006
About Me | Contact Me | ©2007 Mládek Zdenek